En Zara-påse och en skylt utanför en Zara-butik.
Klädkedjan Zara fälls för smal modell - Foto: TT / Fredrik Sandberg / Manu Fernandez

Klädkedjan Zara fälls för smal modell

Zaras webbshop visade bilder på en modell som såg väldigt smal ut. Det uppskattades inte av en privatperson – som anmälde reklamen. Det ledde till att Zara fälldes, på grund av att de inte tagit ett socialt ansvar​.


Som många andra klädkedjor har även Zara en webbshop. Det var just där som det publicerades flera bilder på en kvinna som väckte en hel del uppmärksamhet, minst sagt.

Flera av de reklambilder som skulle visa deras klädnyheter på webbshopen blev anmälda. Det var nämligen så att anmälaren ansåg att modellen, som hade de nya kläderna på sig, såg otroligt smal ut på flera bilder, skriver Reklamombudsmannen i ett uttalande.

Enligt anmälaren, som var en privatperson, reagerade hen på att den specifika modellen såg extremt underviktig ut. Eftersom hen inte heller tyckte att modellen såg ut att må bra så anmäldes reklamen.

"Företag borde inte få använda modeller med den typ av kroppsstorlekar i sin annonsering, eftersom det kan skada både unga och äldre kvinnor", menar anmälaren.

Nyckelben sticker ut

Modellen hade på sig en militärgrön kjol och en löst sittande t-shirt, med samma pose på alla bilder. Men gav ett intryck av att vara väldigt smal eftersom att knäskålar, bröstkorg och nyckelben stack ut från huden markant.

Det här väldigt smala idealet är något som kanske inte är så hälsosamt att sträva efter. Det kan faktiskt till och med vara skadligt att försöka uppnå det, skriver Reklamombudsmannen i sitt uttalande.

Zara fälls för smal modell. Bildkälla: TT / Mark Schiefelbein / Lefteris Pitarakis

Reklamombudsmannens opinionsnämnd menar alltså att Zara inte tagit något som helst socialt eller yrkesmässigt ansvar.

Zaras reklam blev fälld

Anledningen var att annonsören hade framställt extremt smala modeller, vilket också visat på att de inte tagit socialt ansvar, fortsätter Reklamombudsmannen i sitt uttalande.

"Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att reklamen är utformad utan vederbörlig känsla för socialt ansvar. Den strider därmed mot artikel 1 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknads­kommunikation."

Hälsokontroller

Annonsören menar att modellagenturerna ska genomgå vissa hälsokontroller innan de får representera företaget på bilder. En intern efterforskning har gjorts och annonsören kan bekräfta att den specifika modellen som anmälan handlar om har blivit godkänd på dina hälsokontroller.

Tidigare har Nyheter24 skrivit om hemliga lappar som kunder hittat i kläder som sålts på Zara. Det kan du läsa mer om här.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Brukar du handla på Zara?
Tack för din röst!
Senaste nytt

SBAB sänker rörlig boränta – höjer bundet

Ekonomens varning för nya bedrägeritypen: "Spelar på rädslan"

Antalet bedrägerier ökar rejält. Nu har en relativt ny form av bedrägeri blivit allt vanligare, något sparekonomen Frida Bratt varnar privatpersoner för.

Assa Abloy ökar vinsten

Låskoncernen Assa Abloy gjorde en rörelsevinst, justerad för engångsposter, på 5,4 miljarder kronor för första kvartalet. Det var en ökning med fem procent jämfört med samma period i fjol.

Många trafikolyckor under morgonen: "Ishalka"

En rad olyckor har inträffat i Västra Götaland under onsdagsmorgonen, efter att svår halka ställt till det i trafiken.

Så tjänar du pengar på att ladda bilen

Pausa laddningen av elbilen – och tjäna en tusenlapp. Flera aktörer på elmarknaden har gått ihop för att få elbilsägarna att bidra till ett stabilare elnät.

Högre vinst för Evolution

Evolution, utvecklare av nätkasinon, gjorde en rörelsevinst på 311 miljoner euro för första kvartalet, en ökning med nästan 15 procent jämfört med samma period i fjol.