Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Höstdepression – så här botar du den

Nyheter | 22/09/2018 22:09

Sommaren har gått mot sitt slut för den här gången. Dagarna blir mörkare och det är en förändring som många inte riktigt gillar. Men det finns sätt att lära sig att omfamna hösten - genom att vända blicken inåt.

Sommaren är kort, det mesta regnar bort. Ja, han hade väl helt rätt den där Tomas Ledin

För nu går vi redan mot mörkare tider efter en varm och härlig sommar. Lyckan har varit på sin höjd med semester, sol och långa ljusa dagar.

Kontrasterna blir därför påtagliga när dagarna blir kortare, mörkare och kallare. Vi är tillbaka i vardagsrutinen igen efter semestern och solstolen känns redan långt borta.

De här kontrasterna kan kännas jobbiga och ibland kan det leda till att vi känner oss nedstämda. 

Men det finns faktiskt sätt som kan få oss att må bättre även under den mörka hösten. 

Omfamna förändringar

– Vi borde försöka se hösten som den perfekta tiden att bjuda in förändring, att släppa taget och gå vidare. Balans för mig handlar om att vi följer med på livets vågor, både höjder och dalar, säger Amanda Tilly som är yoga- och meditationsinstruktör, till Nyheter24.

Vi måste alltså försöka lära oss att vända på tankesättet och se förändringen av årstiderna som något positivt. På så sätt kan vi också lära oss att förnya oss själva.

Precis som att årstiderna skiftar, gör vi det också. Vi borde lära oss att hänga med i de olika säsongerna genom att börja fokusera på våra möjligheter, släppa taget och förnyas.

Amanda Tilly är meditationsinstruktör och lär oss omfamna hösten
Bildkälla: Instagram @healthwithheart

– Kopplar vi an till naturen inser vi snabbt att det är en möjlighet till nystart, omvandling och eftertanke. Det borde ses som en tid av lugn och eftertanke, där vi mår bra av att vända blicken inåt och se över hur vi vill gå vidare framåt i livet. Hur är ditt liv organiserat? Är det något du vill förändra? Vad är du tacksam för?, fortsätter Amanda.

Hon menar att hösten är den perfekta perioden att ägna sig åt meditation. Det kan både lätta vårt obehag inför höstens mörker och istället hjälpa till att lära sig att omfamna livet under höstperioden.

Meditation för ökat välmående

Vi är inne i en tid där löven börjar ändra färg och faller, växterna släpper sina frön och vi går in i en period som färgas av en allmän känsla av att sakta ned och att landa.

– Det går att lära sig att arbeta med naturen, att ta del av naturens kraft och olika cykler för att skapa och manifestera ditt liv, dina drömmar och önskemål, säger Amanda.

För att lära oss att bäras med i höstens energi och omfamna den istället för att låta den sänka oss, tipsar hon om två olika meditationer:

Andas in, släpp taget

Det här är en fantastisk meditation för säsongens övergångar. Den har som syfte att frigöra tankar, mönster, beteenden eller relationer som inte längre gynnar dig.

Så här gör du:

Hitta en plats inomhus eller ute i naturen. Sätt dig bekvämt, slut dina ögon och för din uppmärksamhet till andningen. 

Känn expansionen som följer med varje inandning och mjukheten som följer utandningen. 

När du känner att du har landat här och nu i din kropp, så andas du in det du vill manifestera och andas ut det du är redo att släppa taget om. Andas till exempel in “styrka och kreativitet” och andas ut “självkritik och osäkerhet”. 

Fortsätt i minst 10 andetag.

Lyckoboost

Den andra meditationstekniken handlar om tacksamhet. Vad kan du samla ihop för att ge dig själv näring och som kan vårda dig under de kalla månaderna framöver?

För den här meditationen behöver du papper och penna.

Såhär gör du:

Sätt dig bekvämt, slut ögonen och fokusera på andetaget. 

Koncentrera dig på allt du är tacksam över i ditt liv. Notera vad för känslor, tankar och förnimmelser som dyker upp. Sitt så en stund tills du känner dig redo. 

Öppna sedan ögonen och skriv ned allt som kommer upp i tankarna utan eftertanke. 

Låt orden flöda ur dig och bara skriv, skriv, skriv under några minuter.

Behåll sedan pappret på en trygg plats och ta fram det när du behöver bli påmind om hur mycket du har att vara tacksam över. 

Det kommer garanterat bli en bra lyckoboost varje gång du ser det på papper.

Har du testat meditation?