Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

12 goda matvaror som hjälper dig att bli trött

- 12/01/2019, 23:03 -

Har du hört att man inte ska äta innan läggdags? Glöm det! Brukar du ha svårt att somna på kvällskvisten? Då är nog det här något du borde läsa. Nyheter24 listar 12 matvaror som gör dig sömnig.

Ja, det är faktiskt så att det finns matvaror att äta som gör dig tröttare. Hur bra?

Ska du upp tidigt och måste sova? Men du är inte trött? Då kan en idé då vara att rota i kylen och se vad du har hemma. Det kanske kan vara värt om det kan göra dig trött?

Nyheter24 listar 12 matvaror som kan få dig att bli lite extra sömnig.

1. Vattniga vattenmelonen

Något som kan göra att din kropp har svårt att somna är om du är uttorkad. Den mumsiga vattenmelonen består i största del av vatten, som alltså gör att du inte blir uttorkad. Men inte nog med det! Vattenmelonen minskar även hunger och sötsug. Så kan man inte sova för att man ligger och funderar på godsaker kan vattenmelonen vara räddningen.

Vattenmelon
Vattenmelon kan dämpa ditt sötsug. Bildkälla: Pixabay

2. Cantaloupemelonen

Samma sak gäller här. Eftersom vätskebristen är en stor del till mångas sömnsvårigheter så kan frukt innehållande mycket vätska göra mer än bara gott för magen. Det kan också bidra till en mer balanserad vätskenivå i kroppen, som i sin tur kan hjälpa dig att få lite ordning på sömnen.

Cantaloupe
Vätskebrist kan vara boven till din sömnbrist. Bildkälla: Pixabay

3. De torkade plommonen

Torkade plommisar kanske inte är allas favorit, men de innehåller en hel del näring. Vitamin B6, kalcium och magnesium är tre ämnen som hjälper kroppen att skapa melatonin (hormon som styr sömnen). Och gissa vad torkade plommonen innehåller? Jo, alla tre. Kläm i dig plommonen som de är en halvtimme innan läggdags och du kommer förhoppningsvis sova lika gott som Törnrosa!

torkade plommon
Är de inte dina favoriter kanske de kan bli? Bildkälla: Pixabay

4. Körsbär

Men det är inte bara de torkade plommonen som innehåller melatonin, utan det gör även körsbären. Ja, det är sant. Ät körsbär regelbundet och du kommer förhoppningsvis få en sömncykel som funkar finfint. 

körsbär
Körsbär är en av de frukter som innehåller mest melatonin naturligt. Bildkälla: Pixabay

5. Bananer i pyjamas?

Vi fortsätter i frukt-spåret. Banan innehåller bland annat ämnena magnesium och kalium, som får musklerna i kroppen att slappna av. Men där tar det inte slut på härligheter. Vitamin B6 finns också i bananen, och gissa vad det gör? Det hjälper kroppen att slappna av ännu mer. 

Bananer
Bananen hjälper kroppen att slappna av. Bildkälla: Pixabay

6. Fikon

Fikonen är kanske inte något du normalt har i fruktskålen hemma? Om inte, så borde du ha eftersom de är fulla med kalium, magnesium, kalcium och järn. Dessa mineraler kan stimulera blodflödet och dina muskelsammandragningar som du har i kroppen. Och vad kan det leda till? Jo, att du somnar. 

Fikon
Fikon är även rika på protein. Bildkälla: Pixabay

7. Den söta potatisen

Sötpotatisen kan vara riktigt bra för dig att få i dig på kvällskvisten. Mineralerna kalium, kalcium och magnesium får dig att slappna av. Och gissa vad som har alla tre? Sötpotatisen!

Sötpotatis
Sötpotatisen önskar dig en god natts sömn. Bildkälla: Pixabay

8. Pistagenöten

Från frukt och grönt till nöt och lite grönt. För att få en god natts sömn underlättar det att få i sig lite pistagenötter då de innehåller protein, vitamin B6 och magnesium som kan leda till bättre sömn om natten. Det som är bra är att du inte behöver äta någon stor mängd nötter för att få i dig tillräckligt, utan det räcker med 30 gram. Äter du mer än så kan kalorierna hålla dig vaken, och det vill vi ju inte.

Pistagenötter
Försök att inte äta för mycket av pistagen, då det kan leda till motsatt effekt. Bildkälla: Pixabay

9. Mandlarna

Nu är visserligen julen slut, men mandlar kan ju vara gott trots att de inte kommer med glögg? Två ämnen som naturligt sänker muskel- och nervaktivitet är tryptofan och magnesium. Det stabiliserar även hjärtats rytm, och mandlarna innehåller båda dessa ämnen. 

Mandlar
En hand med mandlar innan läggdags och du kommer förhoppningsvis somna som en prins/prinsessa! Bildkälla: Pixabay

10. Nötsmör

Mandelsmör och jordnötssmör innehåller otroligt mycket protein. Det är också det som kan hjälpa dig att somna. Men även här gäller det att vara försiktig med mängden, eftersom smöret kan vara så mättande. En matsked innan läggdags räcker, så att du inte blir för mätt och får svårt att somna istället.

Mandelsmör
Det mättande mandelsmöret kan få dig att somna gott på kvällen. Bildkälla: Pixabay

11. Havregrynsgröt

Kanske är det ett vanligt frukostmål för dig? Men spannmålet i havregrynsgröten stimulerar det som kallas insulinproduktion. Vad gör insulinet? Jo, det höjer blodsockret. Och vad händer med din kropp då? Du blir trött. Även havregryn innehåller melatonin (som några av de tidigare matvarorna) som får din kropp att slappna av.

Havregrynsgröt
Frukostmålet som kan göra susen på kvällen. Bildkälla: Pixabay

12. Choklad

Sist men absolut inte minst. Vem har sagt att man inte får äta godis innan läggdags? Den kan du i alla fall slå på näsan! Men att poängtera är att om du vill bli tröttare är det den mörka chokladen som gäller. Det är serotoninet i den mörka chokladen som faktiskt kan få både hjärna och kropp att slappna av helt. Mums!

Mörk choklad
Vem anade att det kan vara bra att äta godis innan läggdags? Bildkälla: Pixabay

Källa: Goodhousekeeping och Allas

Visste du att rå mat kan göra dig sjuk? Nyheter24 har tidigare skrivit om vad för slags mat som kan göra dig sjuk, men också hur du håller dig frisk. Här kan du läsa allt du behöver veta om det.

Brukar du ha svårt att somna på kvällarna?