Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Amirs tvillingbror dog vid järnvägsövergång: "Känns som en käftsmäll"

Nyheter | 06/02/2019 13:35

Tre killar fastnade med bilen på en järnvägsövergång och blev påkörda av tåget. En blev förlamad och en dog. Uppdrag granskning avslöjar att Trafikverket inte åtgärdar bristerna, trots att de känner till farorna på Sveriges järnvägar.

Minst tio människor har dött vid järnvägsövergångar med allvarliga säkerhetsbrister i Sverige sedan 2013. 

De ansvariga för den största delen av Sveriges järnvägar är Trafikverket – och de känner mycket väl till farorna. Trots det har många brister inte åtgärdats, detta avslöjar SVT:s Uppdrag granskning.

För fem år sedan hade tre killar, två tvillingbröder och en vän, just tagit examen från universitet. När de var på besök i Åre för att åka skidor inträffade en tragisk olycka. Deras hyrbil blev stående på övergången och tåget norrifrån körde på bilen i full kraft.

Bristerna vid järnvägsövergången utanför Åre har varit känt sedan länge. Amir Alimohammadis tvillingbror Amin omkom vid olyckan, själv blev Amir förlamad i höger arm. 

– Det första jag minns efter olyckan var att jag vaknade upp på sjukhuset. Jag kommer ihåg att jag tittade rakt upp och inte kunde röra nacken. Jag rörde lite på armen och så fick jag tag på en hand och trodde att det var min tvillingbrors, sen insåg jag att det var min egen arm som hade blivit förlamad, säger Amir Alimohammadi. 

Några timmar senare fick Amir veta att han hade förlorat sin bror Amin i olyckan. 

– Min familj berättade det för mig. Jag saknar honom mycket. Det som är svårt är det känslomässiga. Ibland får man honom på minnet och då blir det jobbigt, säger Amir Alimohammadi.

Tågolycka utanför Åre.
Vid en järnvägsövergång utanför Åre blev en bil påkörd av tåget – en person i bilen dog och en blev förlamad. Bildkälla: SVT

Trafikverket, som utredde olyckan, konstaterar i sin rapport att korsningen måste förses med vägskydd eller flyttas till en säkrare plats. 

Det enda Trafikverket har gjort sedan dess är att sätta upp ett par stolpar med skyltar där det står att det är en övergång där. Tidigare fanns inga skyltar över huvud taget. 

Trafikverket planerar nu att bygga om övergången, med start i mitten av juni. 

– Jag tycker att det är bedrövligt. Det känns som en käftsmäll. Det är ändå en dödsolycka. Det borde vara något de tar på fullaste allvar. Fem år senare känns inte särskilt rimligt att göra en åtgärd. Det borde ha gjorts omedelbart, säger Amir Alimohammadi.

Tågolycka utanför Åre.
Amir förlorade sin tvillingbror Amin i tågolyckan utanför Åre. Bildkälla: SVT

Det finns drygt 3000 järnvägsövergångar i Sverige som saknar alla former av aktivt skydd som varnar för tåg. De har inga bommar, inga ljudsignaler och inga blinkande lampor. Alltså är det upp till den som ska åka över att upptäcka tåget. 

Dessutom avslöjar UG i kvällens avsnitt att hela 16 tåg har spårat ur där järnvägen har varit i dålig skick, sedan 2013. 

Flera av tågen har spårat ur efter att ha kört över solkurvor, vilket uppstår efter dåligt underhåll och höga temperaturer. 

Godstågen är mest drabbade, men det finns också fall där passagerartåg har varit riktigt nära att spåra ur. 

Ett exempel inträffade på stambanan utanför Huddinge, år 2014. Där spårade ett posttåg ur, men strax innan det hade ett snabbtåg, med både personal och passagerare, passerat i en hastighet av 160 kilometer per timme. 

Trafikverket har efteråt konstaterat att orsaken bakom var en trasig växel – och att den troligtvis gick sönder redan när snabbtåget med passagerare ombord passerade genom den. 

Se Uppdrag Granskning – Järnvägens dödsfällor onsdag 6 februari på SVT1 20:00. 

Hör Amir Alimohammadi berätta om dödsolyckan i klippet ovan. 

Känner du till en järnvägsövergång med säkerhetsbrister?