Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Därför ska du egentligen inte dricka kaffe på morgonen

- 24/02/2019, 10:29 -

Är du en kaffeälskare? Kanske föredrar du kaffet på morgonen? Häller du i dig tonvis med kaffe på morgonkvisten för att vakna? Då är det dags att sluta med det.

Kanske är du en av dem som tror att kaffe är världens bästa morgondryck? Att den är din bästa vän på morgonen när du är supertrött? Det är tyvärr ingen bra idé att hälla i sig den otroligt goda koffeindrycken på morgonen.

Här är anledningen till att du inte borde dricka din goda kaffekopp på morgonen – men också vilken tid som är bäst att hälla i sig den bästa drycken.

Koffein stör kroppens produktion av stresshormonet kortisol

Koffeinet stör kroppens produktion av kortistol. Och vad är det? Kortisol eller hydrokortison är ett steroidhormon som tillverkas av kolesterol och insöndras från binjurarna, ofta i relation till stress. 

Häller man i sig massa kaffe så producerar kroppen mindre kortisol. Varför? För den blir lurad av kaffet och förlitar sig mer på koffeinet. Inte bra!

Enligt forskning är kortisolhalten generellt högre mellan 12.00-13.00 och 17.30-18.30. Vad menas med det? Jo, att det kan vara bra att skippa kaffet även dessa tider.

Och morgonen? Det är då det är som värst. Hormonhalten sägs stiga med hela 50 procent när du vaknar på morgonen. Därför kan det vara bra att vänta minst en timme efter att du vaknat med att dricka ditt älskade kaffe.

När är bästa tiden att dricka kaffe?

Mellan 9.30 och 11.30 på förmiddagen är den absolut bästa tidpunkten att dricka kaffe. Anledningen till att det är bästa tidpunkten är för att det helt enkelt har bäst effekt då. Forskning visar att nivåerna av stresshormonet kortisol i kroppen är betydligt lägre då än vad de är på tidiga morgonkvisten. 

Och bäst effekt ger koffeinet när kortisolhalten är låg och kroppen är mer mottaglig.

Så för att kaffet ska få sin absolut bästa effekt gäller det alltså att välja rätt tidpunkt för att dricka kaffe. På morgonen är stresshormet så pass högt att det faktiskt knappt är någon idé att dricka kaffet. Om man nu dricker det i förhoppning av att bli piggare. Dricker du det för smakens skull kan du på morgonen lika gärna dricka koffeinfritt.

Gör man det till en vana att dricka kaffe med koffein när kortisolhalten är som högst börjar kroppen sakta men säkert att vänja sig vid det. Vad händer då? Jo, du kommer att successivt behöva höja mängden och dricka mycket starkare kaffe – för att det ska ge någon som helst slags effekt. 

Källa: Mitt Kök

Bristen av kalla nätter och ökade temperaturer överlag gör att kvaliteten på vilda Arabicabuskar försämras avsevärt. Om du är en av alla kaffeälskare, så har du nog koll på att det är den stackars utrotningshotade busken som är grunden för din kära koffeindryck. Nyheter24 har tidigare skrivit om det och det kan du läsa mer om här.