Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Här är 8 livsmedel som förbättrar brännan och skyddar kroppen

- 11/07/2019, 20:01

Visst vore det en dröm att kunna äta sig till en solkysst hy? Drömmen är inte alltför långt bort. Det finns faktiskt hela åtta livsmedel som kan hjälpa dig och din bränna att glänsa extra i sommar. Och inte bara det – maten kan även ge dig solskydd!

Ja, alltså lite av jobbet måste man ju göra själv. Inte kan man käka massa mat och tro att man automatiskt blir brun. Nej du måste ju såklart även vistas lite i solen för att dessa sju livsmedel ska "ge effekt".

Den omtalade antioxidanten betakaroten är något som stimulerar hudens pigmentering, vilket faktiskt hjälper dig på traven att behålla en gyllenbrun ton i hyn.

Betakaroten hjälper inte bara brännan på traven, utan skyddar också huden mot solen.

Följer man en normal kost så får man i sig i runda slängan 1-3 milligram betakaroten per dag. Men för att det ska göra någon skillnad på brännan så behöver du få i dig en hel del mer, närmare 25 milligram per dag. Men kom ihåg att inte överdosera!

Betakaroten är också den antioxidanten som gör morötter orangea. Men det är inte endast i morötter som betakaroten finns, utan även i många andra frukter och grönsaker!

Här är åtta livsmedel som faktiskt kan hjälpa både brännan och skyddet för huden i sommar.

1. De gamla hederliga morötterna

Så det stämmer? Morötter kan alltså göra en brun? Ja, det är korrekt uppfattat. Morötter innehåller nämligen riktigt mycket betakaroten, som kan omvandlas till A-vitamin. Hur mycket? Hela 8 695 mikrogram betakaroten per 100 gram. 

Orkar man inte tugga i sig hiskeliga mängder morötter så finns ju en genväg – morotsjuice! Men glöm inte att för att kroppen ska ta upp ämnet ordentligt behöver du även få i dig fett.

Morot
Bildkälla: Pixabay

2. Den söta potatisen

Sötpotatis innehåller en hel del goa grejer, som exempelvis kalcium, C-vitamin och kalium. Men gissa halten betakaroten då? Inge mindre än 5 280 mikrogram betakaroten per 100 gram. 

Sötpotais
Bildkälla: Pixabay

3. Mustiga mangon

Den goda mangon har flera härliga fördelar. Förutom att den innehåller hiskeliga mängder med C-vitamin och innehåller 2 350 mikrogram betakaroten per 100 gram, så kan den ge huden en riktig boost med extra lyster!

Mango
Bildkälla: Pixabay

4. Smakrika persiljan

Att toppa maten med lite persilja är ju sällan fel. Nu finns det dessutom anledning att dra på lite mer som pricken över i:t på måltiden. Persilja innehåller nämligen 5 600 mikrogram betakaroten per 100 gram. 

Men för att det ska ge effekt gäller det ju att du får i dig en hel del!

Persilja
Bildkälla: Pixabay

5. Poppiga papayan

Papaya är ju en mer exotisk frukt och kanske inte supervanlig i våra svenska hem. Innehållet av betakaroten i frukten är inte av den skyhöga mängden som resterande livsmedel i listan. Men 1 200 mikrogram betakaroten per 100 gram är ju bättre än noll!

Dessutom innehåller frukten en hel del C-vitamin, kalcium och magnesium.

Papaya
Bildkälla: Pixabay

6. Nyttiga grönkålen

Ja, det är ju inte ett så litet uppsving som grönkålen fått sista tiden. Det är riktigt nyttigt och otroligt gott! Något som kanske inte alla har koll på är att grönkål innehåller 5 600 mikrogram betakaroten per 100 gram. Men där tar det inte slut! 

Grönkål innehåller även mycket kalcium, magnesium, C-vitamin men också lite järn.

Grönkål
Bildkälla: Pixabay

7. Karl-Alfreds spenat

Här gäller faktiskt precis samma sak som för morötterna. Spenat innehåller nämligen betakaroten och det vet vi ju ökar hudens pigmentering. Hur mycket innehåller det? 

Den färska spenaten innehåller så mycket som 4 540 mikrogram betakaroten per 100 gram. Men även här hittar vi en hel del fler nyttigheter. Som? Vitamin A, C och K, samt järn.

Spenat
Bildkälla: Pixabay

8. Varma och tillagade tomater

Visst har man någon gång hört skräckhistorier om att man kan bli alldeles orange av att äta för mycket tomat. Just den myten kanske är tagen från luften, för orange blir du inte. Men något som tomaten däremot gör är att skydda huden. 

Det är antioxidanten lykopen som är det röda färgämnet som både finns i kroppen och i flera olika frukter och grönsaker, bland annat tomat.

Men vad gör lykopen? Jo, skyddar mot solen. Hur? Genom att bekämpa de fria radikaler som kan uppstå av UV-strålning.

Tips! Vill man ha lite extra av det skyddande ämnet i sig så ska man äta tomater som har tillagats och är varma, exempelvis tomatsås och tomatpuré.

Tomatsås
Bildkälla: Pixabay

Källa: Mitt kök

Nyheter24 har tidigare skrivit om 12 goda matvaror som kan hjälpa dig att bli trött – se vilka det är här.