Vaccinet kan döda 60 procent av elaka tumörer
Vaccinet boostar upp immunförsvaret och kan döda 60 procent av elaka tumörer - Foto: Pixabay

Här är det lovande vaccinet forskare tror på i kampen mot cancer

Forskare har utvecklat ett vaccin som boostar upp immunförsvaret i kampen mot cancer. Det kan döda upp till 60 procent av elakartade tumörer i bröst och lungor.

Svår cancer har nu äntligen fått en tuff motståndare. Forskare i USA har nämligen tagit fram ett vaccin som boostar upp immunförsvaret och kan förinta elakartade tumörer.

Tidigare har man använt en behandling kallat för CART-T cellbehandling, vilket innebär att man programmerar kroppens immunceller till att förstöra tumörer. Dock har detta inte haft någon effekt mot elakartade tumörer.

Men nu visar det sig att vaccinet – i kombination med CART-T – gör att man kan föröka antalet T-celler, som är en del av immunförsvaret, som kan förinta mer envisa tumörer.

Ett nytt vaccin kan vara lösningen för elakartade tumörer. Bildkälla: Pixabay

60 procent av elakartade tumörer förstördes

Forskare testade behandlingen på cancersjuka möss och där visade det sig att 60 procent av de elakartade tumörerna förstördes på djuren.

Nu hoppas man att detta ska kunna användas på människor inom ett år.

– Genom att tillsätta vaccinet kan en CAR-T-cellbehandling, som inte tidigare hade någon inverkan på överlevnad, förstärkas, säger forskaren Darrell Irvine till Daily Mail.

Behandlingen skapade minnesceller

Studien på mössen visade att efter två veckor hade elakartade tumörer i bröst och lunga förstörts. Behandlingen förhindrade också tumörerna från att komma tillbaka.

Forskarna tror nu att CART-T behandlingen skapar minnesceller när en tumör förstörs.

– Om vi tar de djur som verkar vara botade och om vi skulle ge dem tumörceller, så kommer de att avvisa dem alla, säger Irvine.

I ett annat experiment testade man människoceller med vaccinet. Forskarna såg då att behandlingen fick samma resultat.

Studien på möss ger forskarna hopp om att det ska fungera på människor. Bildkälla: Pixabay
Känner du någon som har drabbats av cancer?