Betty Regnström och Isac Calmroth
Betty Regnström och Isac Calmroth, producent och programledare för Geddit.

Nyheter24 inleder samarbete med Facebook

Nyheter24 går in i det nya årtiondet med en riktig nyårskaramell. Den 8 januari 19.00 har nyhetsshowen “Geddit” exklusiv premiär på Facebook.


Nyhetsprogrammet Geddit” kommer sändas måndag till fredag på Facebook Watch. Showen kommer vara 4-8 minuter lång och även visas på Nyheter24:s sidor. 

– Vi kommer givetvis ge tittarna de senaste nyheterna, men de kommer inte presenteras på ett traditionellt vis. Geddit kommer vara anpassat till hur man konsumerar video på Facebook idag och engagemang är vårt ledord. Det ska bli otroligt roligt att dra igång, säger Henrik Eriksson, chefredaktör för Nyheter24.

"Geddit är en klockren satsning"

Geddit kommer ta upp de senaste nyheterna med nya vinklar och perspektiv på dessa som är aktuella, rappa och roliga. Målgruppen är primärt 18-45 år.

Teamet som gör Geddit är Betty Regnström producent, Isac Calmroth programledare och Joakim Odelvall gör grafiken. 

– Med samarbetet testar vi både nya format och sätt att förmedla nyheter och ger våra befintliga samt nya besökare innehåll som engagerar. Vi ser även stor potential att öka våra videospelningar och därmed intäkter i och med att Facebook ad breaks kommer till Sverige. Nyheter24 har alltid legat i framkant inom digital nyhetsjournalistik och Geddit är en klockren satsning som ska bli mycket spännande att följa, säger Henrik Eriksson.

Henrik Eriksson, chefredaktör Nyheter24.

"Glada över att ingå ett partnerskap"

Tidigare har Facebook ingått samarbeten med flera stora etablerade medier som tyska Bild och franska Le Monde. I Sverige samarbetar Facebook sedan tidigare med Expressen.

– Vi är glada över att ingå ett partnerskap med Nyheter24 för att förmedla nyheter i mobil videoform på Facebook Watch. Den mobila transformationen har utmanat formerna för berättande i video och vi är ständigt på jakt efter fler sätt vi kan stötta publicister i denna omställning. Nyheter24:s experimentlust och målgruppsfokus ger dem en väldigt bra utgångspunkt för högkvalitativa användarupplevelser, säger John Severinson, chef strategiska partnerskap Facebook.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!