Forskare har upptäckt en planet likt jorden.
Forskare har upptäckt en planet likt jorden. - Foto: Shutterstock

Genombrottet: Forskare har hittat jordliknande planet

Vilken tanke är mest skrämmande –​ att vi är helt ensamma i universum, eller att det finns annat liv i rymden?

Förhoppningsvis slipper vi fundera, för nu har forskare vid Max Planck-institutet i Tyskland upptäckt en jordliknande planet i ett solsystem mer än 3 000 ljusår bort.

KOI-467.04

Astronomer har länge haft vetskap om det främmande solsystemet. Vad de tyska forskarna observerat är hur den jordliknande planeten, vid namn KOI-467.04, påverkas av två planeter längre ut i solsystemet.

Vad som intresserar forskargruppen är hur planeten ligger på ett så pass perfekt avstånd från en solliknande stjärna, vilket då skapar möjligheter för flytande vatten på ytan.

Stenplanet

KOI-467.04 är som vår kära jord en stenplanet. Däremot är den dubbelt så stor. Forskarna har räknat ut att medeltemperaturen bör vara cirka fem grader om atmosfären fungerar som en naturlig växthuseffekt.

Sällsynt

Att hitta planeter är inget ovanligt. Astronomer har de senaste 28 åren funnit över 4 000 planeter i olika solsystem. Vad som däremot är ovanligt är att hitta en planet som är på samma avstånd till solen som vi är, skriver Illustrerad Vetenskap.

Läs mer: Forskare: Så många civilisationer med utomjordingar kan det finnas