Tisdag 27 Sep
Stockholm

Drömmen om överljudsplan lever igen

Produktionen av Overture-modellen är tänkt att inledas 2024 med premiärflygning två år senare. Arkivbild.
Produktionen av Overture-modellen är tänkt att inledas 2024 med premiärflygning två år senare. Arkivbild. Foto: TT

Flygtrafiken med Concorde fick ett tragiskt slut i form av dödskraschen i Paris. Nu, drygt 20 år senare, väcks nya förhoppningar om att resa i överljudsfart.Allt fler flygbolag tror – trots allt – på idén.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Fakta: Flygtider med Overture

Flygplansmodellen Overture är tänkt att kunna komma upp i hastigheter på omkring mach 1,7, det vill säga nästan så dubbelt som ljudets hastighet. Det innebär kraftigt förkortade flygtider och bolaget Boom Supersonic har angett följande tider:

Los Angeles–Honolulu, 3 timmar (knappt sex timmar)

Miami–London, 5 timmar (nästan 9 timmar)

New York–London, 3,5 timmar (6,5 timme)

Seattle–Tokyo, 6 timmar (10 timmar).

I veckan meddelade världens största flygbolag, American Airlines, att man beställer 20 flygplan av modellen Overture från bolaget Boom Supersonic. Dessutom har American en option på att köpa ytterligare 40 plan i framtiden.

Företaget är nu nästa stora flygbolag efter konkurrenterna United Airlines, Japan Airlines och brittiska entreprenören Richard Bransons bolag Virgin som tror på idén att inom ett par år ska flygtrafiken återigen gå i överljudsfart.

Hastigheten – en stor fördel

Det drygt 62 meter långa planet under namnet Overture har visserligen bara plats för omkring 65– 80 passagerare, placerade en och en i två långa rader i flygkabinen men den stora fördelen är i stället hastigheten, Mach 1,7, det vill säga nästan dubbelt så snabbt som ljudets hastighet. Detta gör att en resa mellan New York och London förkortas från nuvarande 6,5 till 3,5 timmar medan det ska ta sex timmar att ta sig till Tokyo från USA:s västkust jämfört med nuvarande tio timmar. Dock har det väckts frågetecken kring planets räckvidd och om det verkligen kan bli aktuellt med flygningar över Stilla havet.

Utöver hastigheten ses projektet ha ytterligare en konkurrensfördel, nämligen målet att flygplansmodellen helt ska kunna flygas på förnybart bränsle. Just flygindustrin ses som en av de största klimatbovarna och där poängterar Boom Supersonic att man nu kan göra avsevärd skillnad.

För den som var ung eller hade för liten plånbok när Concorde var i bruk (från slutet av 70-talet till 2003) väcker nu ordern från American Airlines nya förhoppningar om att få resa i överljudshastighet.

Concorde hade en toppfart på Mach 2 på rutterna över Atlanten. Arkivbild.

Där Concorde inledningsvis var en superexklusiv produkt för de allra rikaste med biljettpriser på över 100 000 kronor och med endast ett fåtal rutter är Overture tänkt att vara något helt annat när de första flygen lyfter omkring 2030. Företagets vd Blake Scholl har tidigare målat upp en vision där så många som 2 000 flygplan ska användas på 500 rutter runtom i världen.

— Det här är inte en privatjet för de ultra-rika, har han påstått i en intervju med brittiska tidningen Independent för ett par år sedan där Scholl vidhöll att biljettpriset London–New York, ska ligga på omkring 2 000 pund, enkel resa.

Positivt inställd

Christer Åström, mångårig flygjournalist och tidigare redaktör för Flygrevyn är optimistisk till idén och hänvisar en rad olika marknadsundersökningar som gjorts för att pejla marknadsförutsättningar.

— De visar att det finns ett positivt intresse över att bygga den här nya generationen flygplan och att det nu finns ett bredare marknadsunderlag än det fanns under Concorde-eran. Det skulle också vara en annan prisbild med de tekniska förändringar som nu kan genomföras.

De fyra motorerna ska drivas med enbart förnybart flygbränsle

Concorde brottades med en lagstiftning där det inte var tillåtet att flyga i överljudsfart förrän man kom ut på Atlanten, detta som en konsekvens av den ljudbang som skapades av planet.

— Man var helt enkelt för tidigt ute med teknologin i förhållande till lagstiftningen. De här nya flygplanen skapar inte den ljudbangen som de tidigare planen och då kan du använda hela fartregistret även över land. Det är den stora skillnaden.

Flygplansjättar som Boeing och Airbus har däremot varit mer tveksamma till liknande satsningar. Under åren har flera liknande projekt lagts ned på grund av man inte trott att det inte finns ekonomi i en sådan satsning.

Vilken sida som nu får rätt lär visa sig de närmaste åren.

TT
Kommentera
Kopiera länk
Dela

Notifieringar

Slå på notifieringar för att få de senaste nyheterna från Nyheter24.