Triumfglass har minskat förpackningarna med 2,5 deciliter.
Triumfglass har minskat förpackningarna med 2,5 deciliter. - Foto: Jurek Holzer/TT

Raseri mot glassjätten – paketet är mindre och dyrare: "Bojkotta"

2,5 deciliter mindre glass, men 7 kronor dyrare. Det mötte Mikael Styhre Engman när han skulle handla Triumfglass till sin fru som hade feber.
– Jag ville lämna tillbaka den, men eftersom det var till min fru som låg sjuk, köpte jag den ändå, säger han.


Just nu är det många förpackningar som blir mindre, samtidigt som priserna höjs. Fenomenet kallas krympflation, och väcker irritation och ilska hos konsumenterna. 

Här kan du läsa om när experten reder ut det "fula knepet" krympflation.

En vara som krympt i höst är Triumfs gräddglass. Paketen innehöll tidigare 2 liter, men innehåller nu 1,75 liter – en minskning på hela 2,5 deciliter.  

"Ville lämna tillbaka den"

En som märkt av krympflationen är konsumenten Mikael Styhre Engman som skulle handla glass till sin fru. Förutom 2,5 deciliter mindre glass, så hade butiken höjt priset från 40 till 47 kronor.

– Jag upptäckte det på väg till kassan. Jag hade redan reagerat på att priset stigit, men med minskningen av innehållet blev ju priset betydligt högre jämfört med innan, säger han till Nyheter24. 

Vad tycker du om det? 

– Jag fick lite samma känsla som när Gevalia gjorde likadant, Då bojkottade jag Gevalia och gör så ännu. Jag ville lämna tillbaka glassen, men eftersom jag skulle köpa den till min fru som låg sjuk med feber så köpte jag den ändå, säger han.

Mikael Styhre Engman fick betala mer, men fick mindre Triumfglass. Foto: Privat

"Bojkottar glassen"

Konsumenten Thomas Hedberg hittade glasspaket med två olika storlekar när han skulle handla efterrätt.

– Fruktansvärt fult av dem. Jag har nu bojkottat den glasen, säger han till Nyheter24.

Triumfglass har tidigare svarat på kritiken om att glasspaketen blivit mindre, det kan du läsa om här.