Historiskt sett är februari en tuff månad för tågen, då vädret sliter på tågen. Arkiv.
Historiskt sett är februari en tuff månad för tågen, då vädret sliter på tågen. Arkiv. - Foto: Jessica Gow/TT

Antalet obehöriga på tågspåren ökar

Nästan 91 procent av persontågen kom i tid i februari, visar Trafikverkets preliminära siffror. Men samtidigt ökade antalet obehöriga i spåren.


Fakta: Enskilda händelser som påverkade mest i februari

7-16 februari: Spårväxelfel/hastighetsnedsättningar vid Älvängen norr om Göteborg central.

14 februari: Spårväxelfel/enkelspårsdrifter/hastighetsnedsättning vid Stockholm södra.

1-28 februari: Banarbeten/hastighetsnedsättningar vid Björnlunda på Västra stambanan.

23 februari: Tåg med hjulskada Malmö–Arlöv. Hastighetsnedsättning, avsyning av banan.

27 februari: Stopp i trafiken mellan Älvsjö och Krigslida på grund av ett elfel.

27-28 februari: Spårfel/korsande tågvägar vid Arlöv på Södra stambanan.

22 februari: Spricka i en växel vid Stolpstugan på Västra stambanan, begränsad framkomlighet.

27 februari: Signalfel/begränsad framkomlighet vid Ulriksdal norr om Stockholm central.

6 februari: Obehöriga i spårområdet vid Stockholm södra och Rotebro.

3 februari: Obehöriga i spår Eslöv–Örtofta. Stopp i trafiken.

6 februari: Transmissionsfel/signalfel vid Vikingstad på Södra stambanan.

9 februari: Växelfel vid Hjärup/enkelspårsdrift Åkarp–Lund.

2 februari: Enkelspårsdrift Malmö–Lund på grund av ett stillastående godståg med lokskada.

Trafikverkets preliminära siffror för månaden visar att 76 439 av 84 091 persontåg nådde sin slutstation i rätt tid. Sammantaget ger det en punktlighet på 90,9 procent.

Det var 0,1 procentenheter lägre än februari i fjol.

Järnvägsbranschens definition av punktlighet är ett tåg som når slutstation i rätt tid plus fem minuter. Sex minuter sent, eller mer, till stationen räknas som försening.

"Sammantaget var februari en månad med mycket trafik men utan större incidenter. Årets andra månad brukar historiskt sett vara rätt tuff med väderförhållanden som sliter på både anläggning och fordon, säger Anna Ericsson, chef för verksamhetsområde Trafik, i ett pressmeddelande.

Av olika anledningar var 7 652 tåg mer än fem minuter sena till sin slutstation under februari. Av dessa tåg var 825 tåg sena på grund av människor som befann sig i spårmiljön. Ytterligare 600 persontåg blev försenade med upp till fem minuter.

"Tack och lov leder inte varje fall av spårspring till en olycka, men riskerna 'genarna' utsätter sig för är stora. Att de dessutom orsakar förseningar och därigenom får påverkan på ett stort antal människors vardag gör att det är ett beteende som måste få ett stopp", säger Anna Ericsson.

TT
/
/
/