Moët & Chandon är ett av varumärkena inom LVMH-koncernen. Arkivbild.
Moët & Chandon är ett av varumärkena inom LVMH-koncernen. Arkivbild. - Foto: Maja Suslin / TT

Lyxjätten lyfter – världens rikaste ännu rikare

Världens största lyxföretag, franska LVMH, gör oväntat stor vinst under första kvartalet. Aktien rusar på Parisbörsen och världens rikaste person blir ännu rikare.


LVMH ligger bakom exklusiva märken som Louis Vuitton, Christian Dior och Moët & Chandon. Och deras försäljning har ökat kraftigt under årets första kvartalet.

Koncernens största varumärkesgrupp, där Dior och Louis Vuitton ingår, sålde för 10 miljarder euro under första kvartalet, skriver AFP. En ökning med 18 procent, dubbelt så mycket som förväntat.

Allra mest sker ökningen i Kina efter att de hårda pandemirestriktionerna som fanns i landet har släppts. LVMH:s ekonomichef, Jean-Jacques Guiony, säger att företaget är "extremt optimistiskt" till Kinamarknaden 2023.

— Siffrorna under första kvartalet bådar gott för resten av året där, säger Guiony enligt Bloomberg.

Asien, exklusive Japan, stod för 30 procent av försäljningen 2022, jämfört med 35 procent föregående år.

LVMH:s vd Bernard Arnault är den rikaste mannen i världen. Arkivbild.

Strax efter börsöppning i Paris hade aktien stigit med drygt 4 procent till en ny rekordnivå. Även andra bolag inom lyxbranschen stiger på Parisbörsen.

Hittills i år har aktierna i LVMH gått upp med mer än 25 procent.

Företagets ägare, Bernard Arnault, petade nyligen ned Elon Musk från förstaplatsen som världens rikaste man. Arnault är nu god för cirka 200 miljarder dollar.

TT
/
/