Även tunga transporter kan bli lönsamma med eldrift enligt en studie. Arkivbild.
Även tunga transporter kan bli lönsamma med eldrift enligt en studie. Arkivbild. - Foto: Johan Nilsson/TT

Lastbil på el kan bli billigare än med diesel

Det kan vara billigare att köra tunga lastbilar på el än på diesel – trots de stora batterierna som krävs, visar en ny studie.


Fakta: Studien

Forskarna har byggt en modell med hjälp av data från ett åkeri i Helsingborg.

De har jämfört två olika batteristorlekar och två olika priser på snabbladdning.

Slutsatsen är att en satsning på eldrift lönar sig även för tunga transporter, med undantag för lastbilar som oftast lastas upp till sin maximalt tillåtna fordonsvikt.

En tidigare studie har visat att en eldriven lastbil behöver laddas minst 1 400 gånger under sin livstid för att investeringen ska löna sig. De flesta kommersiella fordon överskrider dock den gränsen, enligt forskarna.

Den senaste studien har publicerats i tidskriften Energies.

Källa: Chalmers

Att elektrifiera transportsektorn har länge pekats ut som ett viktigt led i att nå klimatmålen. Enligt en studie från Chalmers kan det dessutom vara kostnadseffektivt, även för tunga transporter på längre sträckor.

Johannes Karlsson, doktorand i reglerteknik på Chalmers, hoppas att studien ska sporra fler åkerier och tillverkare att våga satsa på ellastbilar.

— Jag blev lite förvånad, för det finns en allmän uppfattning om att det är dyrt att köra tunga transporter på el. Men studien visar att det inte är så, säger han.

Studien bygger på data från ett åkeri i Helsingborg och ett scenario där tunga lastbilar körs till Stockholm och tillbaka.

Utmaningen är att längre sträckor kräver större batterier, vilket minskar lastkapaciteten. Men trots att forskarna räknat med ett relativt lågt dieselpris, kan eldriften löna sig även för tunga transporter enligt studien.

— Det ligger förstås en massa antaganden bakom, till exempel att man kan utnyttja de obligatoriska rasterna för att ladda och andra tider som fordonet ändå står still, säger Johannes Karlsson.

— Men vi tror ändå att det är realistiskt att elektrifiera de här transporterna på ett kostnadseffektivt sätt.

TT
/
/
Få ekonominyheterna direkt i din inkorg!