Dyrare sommargarderob. Men att höja priserna är inte alltid svaret för modebranschen. I stället är bästa strategin att variera priser, utbud och känna in efterfrågan varje dag, enligt Michael Collaros, vd, analysbolaget Norna Analytics. Arkivbild.
Dyrare sommargarderob. Men att höja priserna är inte alltid svaret för modebranschen. I stället är bästa strategin att variera priser, utbud och känna in efterfrågan varje dag, enligt Michael Collaros, vd, analysbolaget Norna Analytics. Arkivbild. - Foto: Christine Olsson TT

Så tacklar klädjättarna krisen

Svenska klädjättar tar olika vägar för att hitta sin position på en skakig marknad. Några väljer att höja priset på sommarkläder i år. Andra väljer drastiska prissänkningar.


Fakta: Så mycket har priset på sommarkläder ökat – klänningar och shorts dyrast

För män har priset för sju sommarplagg stigit med i snitt 13 procent, för kvinnor med i snitt 9 procent på ett år.

Så mycket har priset ökat för mäns sommarplagg:

Shorts: 21 procent

Badbyxa: 17 procent

T-shirt: 16 procent

Jeans: 12 procent

Byxa: 15 procent

Tröjor: 17 procent

För pikétröja har priset däremot minskat med i snitt 17 procent.

Så mycket har priset ökat för kvinnors sommarplagg:

Blusar: 3 procent

Klänningar: 14 procent

Baddräkt: 9 procent

Jacka: 9 procent

Jeans: 2 procent

Byxa: 4 procent

Shorts: 19 procent

Klädjättar som höjer och sänker :

H&M höjer i snitt priset på sommarplagg med 12 procent, Kappahl med i snitt 13 procent, medan svenska Arket och Gina Tricot sänker priset med i snitt 12 respektive 30 procent.

Zara höjer i sin tur priset med 2 procent för den period som jämförs, men har haft prisökningar på 22 procent sedan februari i år.

Norna Analytics analyserar modebranschen och använder stora AI-modeller, som bryter ned data i små jämförbara komponenter. Siffrorna avser endast plagg som säljs online på nätet.

Sommarplagg som t-shirts, shorts och klänningar är hos flera flera klädkedjor markant dyrare i år jämfört med samma månad förra året. Det visar siffror från analysföretaget Norna Analytics, som samlar och analyserar data från modeföretag i Europa och nu undersökt prissättningen hos några av Sveriges klädjättar.

Särskilt märks prishöjningar av sommarkläder hos H&M och Uniqlo.

— Många bolag har det tufft nu och kämpar med små marginaler. Det kostar mindre för klädbolagen att satsa på ett mindre utbud av kläder och sälja det till högre pris, säger Michael Collaros, vd Norna Analytics, till TT.

Kostnadsökning på kund

Samtidigt som priset på mat och drivmedel skenade i kölvattnet av Rysslands invasion av Ukraina var delar av klädbranschen i början mer avvaktande i sina prishöjningar, av rädsla att förlora i volym.

— Först nu vågar man lägga mer av sina kostnadsökningar på kunden, säger Michael Collaros.

Den kinesiska lågpriskedjan Shein, vars priser ligger hälften så högt som exempelvis H&M, kan också ha en avgörande roll i att flera klädjättar nu tar steget bort från mer pressade priser, tror Michael Collaros.

— Sheins låga priser är en huvudvärk för många bolag, som inser att det inte går att följa efter dem. Det är en vis strategi att ta en annan väg, säger han.

En sådan väg är att i stället tar rygg på mer klassiska modebolag med mindre sortiment och högre priser. Hos klädkedjan Gap har snittpriset på sommarkläder exempelvis höjts med 38 procent jämfört med i fjol, samtidigt som bolaget minskat utbudet med 31 procent.

Prispress hos vissa bolag

Alla klädkedjor väljer dock inte samma väg. Hos Gina Tricot har snittpriset sjunkit med 30 procent jämfört med fjolåret.

— Förmodligen beror det på att bolagets strategi historiskt sett är att positionera sig som billigast, säger Michael Collaros.

Vilket vägval som ger bäst lönsamhet har analysbolaget inte tittat på.

— H&M, som behöver bättre lönsamhet, har varit mer aggressiv i sina prishöjningar, medan Zara under lång tid både hållit uppe volym och ökat priser.

Den totala notan för sommargarderoben landar ännu högst för kvinnor. I år ökar priset dock mest för männens sommargarderob.

— Det är möjligt att många män sett behov av att fylla på sina garderober efter pandemin, så att efterfrågan vuxit, säger Michael Collaros.

TT
/
/
/
/