Svenska ambassaden i Bagdad i brand efter stormningen.
Svenska ambassaden i Bagdad i brand efter stormningen. - Foto: Ali Jabar

Koranbränningar nytt orosmoln för storföretagen

De kraftiga och våldsamma reaktionerna på koranbränningar i Sverige är en känslig politisk fråga för svenska storföretag utomlands. Irak ska enligt nyhetskanalen al-Arabiya ha portat telekomtillverkaren Ericsson.


För exportberoende svenska storföretag tornar nu ett nytt potentiellt orosmoln upp sig. De TT talade med innan beskedet om Ericsson kom tonar dock ned problemet.

— Jag har svårt att kommentera på den frågan specifikt, säger Johan Ekdahl, finanschef på den Göteborgsbaserade biltillverkaren Volvo Cars.

— Vi har inte märkt av någon effekt på oss och våra affärer med anledning av sådant som händer i svensk inrikespolitik, tillägger han när TT ber honom beskriva Volvo Cars exponering mot oroligheterna på olika håll i världen efter koranbränningarna i Sverige.

Det har inte heller vidtagits några specifika säkerhetsåtgärder på koncernens anläggningar runt om i världen efter brandattacken mot Sveriges ambassad i Irak.

Det börsnoterade Volvo Cars kontrolleras av kinesiska Zhejiang Geely Holding Group, men är noterat på Stockholmsbörsen och identifierar sig som ett svenskt bolag.

— Vi är ett svenskt bolag som är börsnoterat i Sverige, säger Ekdahl.

Säkerhet och kvalitet viktigare

Han ser dock produktsäkerhet, kvalitet och hållbarhet som viktigare än bolagets härkomst när kunder runt om i världen ska övertygas om att köpa Volvo Cars.

Inte heller internt, bland personalen, har frågan om koranbränningar gett några större avtryck på verksamheten, enligt Ekdahl.

Johan Ekdahl, finanschef på Volvo Cars. Arkivbild

— Det är klart att vi är ett internationellt bolag med en stor variation av olika människor, med olika bakgrund. Men jag tror att det viktiga är hur vi agerar som bolag rent generellt, säger han.

Electroluxchefen Jonas Samuelsson ser inte heller några effekter av oroligheterna kring koranbränningar. Han tonar även ned effekterna på Sverigebilden och vad det innebär för Electrolux varumärke.

— Jag tror inte ens att Electrolux uppfattas som särskilt svenskt. Många av våra kunder i stora delar av världen vet nog inte ens om att det är svenskt, säger han.

Vill minska känsligheten

Geopolitiken på en mer övergripande nivå spelar dock stor roll, enligt Ekdahl på Volvo Cars. Men då handlar det om sådant som effekterna av Ukrainakriget eller handelskonflikterna mellan USA, Kina och EU.

Han lyfter fram villkoren för amerikanska statssubventioner till elbilar i USA i den omstridda så kallade IRA-lagen som ett exempel.

— Den påverkar oss. Det är klart att vi får förhålla oss till den, säger han.

Det handlar då om att anpassa produktionen och varifrån man köper in komponenter.

— Det kan bero på geopolitiska faktorer och lagstiftning i olika länder. Men det beror också på att vi vill minska känsligheten i hela systemet om något skulle hända, säger han.

— Vi har sett covid-19-nedstängningar i Kina, vi har sett halvledarbristen – detta är något vi ser över kontinuerligt. Och det gäller till exempel också i USA, när det gäller de statssubventioner som nu finns för elbilar som beror på varifrån komponenterna kommer, tillägger han.

TT
/
EU
/
/
USA