Peter Carlsson är medgrundare och vd för Northvolt.
Peter Carlsson är medgrundare och vd för Northvolt. - Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Northvolt om förseningarna: Nu har det vänt

Bygget av ännu en fabrik är i full gång. Samtidigt har Northvolt haft stora leveransproblem i Skellefteå. Men det finns en ljusning, enligt vd:n Peter Carlsson. Vi fick ändå ett bra momentum i slutet av förra året, säger han.


Fakta: Northvolt

Northvolt grundades 2016 och har i nuläget drygt 5 500 anställda.

Bland bolagets ägare finns bland andra Volkswagen och investmentbanken Goldman Sachs. Bland kunderna finns exempelvis Scania, BMW och Volvo Cars.

I Torslanda pågår nu bygget av en batterifabrik, som Northvolt och Volvo bygger via det gemensamma bolaget Novo.

Den årliga produktionen ska bli upp till 50 gigawattimmar, motsvarande batterier för omkring en halv miljon elbilar (Volvo och Polestar) per år.

Målet är att produktionen ska kunna dra i gång 2026.

Utöver bolagets första så kallade gigafabrik i Skellefteå har bolaget verksamhet eller planerad verksamhet i bland annat Borlänge, Västerås, polska Gdansk, tyska Heide och Montreal i Kanada.

Källa: Northvolt.

På en stor, stenig yta norr om Volvo Cars fabrik i Torslanda har en gigantisk batterifabrik börjat växa fram.

Den officiella byggstarten firades med en liten ceremoni på onsdagen, men flera stora stålkonstruktioner står redan färdiga. Bygget, ett gemensamt projekt mellan Northvolt och Volvo Cars, ligger just nu ungefär en månad före tidsplanen.

Samtidigt har den svenska batterijätten ett tufft år bakom sig, med stora leveransproblem från fabriken i Skellefteå.

Det har bland annat drabbat Scania, som hamnat ett år efter planen för sina ellastbilar.

— Det är så klart en besvikelse att vi ligger sent, säger vd:n Christian Levin till Sveriges Radio Ekot.

Tufft fjolår

Northvolts vd Peter Carlsson medger att fjolåret var tufft och att produktionen var lägre än förväntat.

Det började dock att se bättre ut redan i slutet av 2023.

— Vi har även sett att vi gått in i första kvartalet med ständiga förbättringar vecka för vecka. Det ger kraft och självförtroende, säger han.

— Det finns inget som kan få en organisation att få ny energi som att känna att man slår produktionsrekorden vecka för vecka.

Förseningarna har varit kostsamma. Men enligt Peter Carlsson har det ändå varit nödvändigt att dra i gång ytterligare storsatsningar.

Utöver i Torslanda kommer Northvolt de närmaste åren att öppna fabriker i bland annat tyska Heide och utanför Montreal i Kanada.

Bygget av batterifabriken i Torslanda är i full gång.

Ingen oro

— Det är nödvändigt att göra de här projekten parallellt därför att efterfrågan bland våra kunder ökar så snabbt, säger Peter Carlsson.

— Vi kommer att vara i en investeringsfas länge. Det viktiga är att få upp den positiva lönsamheten per fabriksblock. Det är något vi övervakar stenhårt.

Målet för fabriken i Torslanda är att produktionen ska vara i gång 2026. Volvo Cars vd Jim Rowan är inte oroad av Northvolts förseningar i Skellefteå.

— Jag är inte orolig alls. Jag har fått frågan om förseningarna några gånger nu, men det handlar ju om en helt annan kund. Vårt samarbete med Northvolt går absolut enligt tidsplanen, säger han.

TT
/