Thomas Andrén blir vd för en av speljätten Ubisofts fem regioner. Arkivbild.
Thomas Andrén blir vd för en av speljätten Ubisofts fem regioner. Arkivbild. - Foto: Andreas Hillergren/TT

Massive-vd: Investeringar säkrade till Sverige

Kan Sverige hålla emot den globala trenden med massuppsägningar inom spelindustrin? Det hoppas Massives vd Thomas Andrén, som kliver upp och blir vd för Ubisofts nya storregion. Det vi gör nu med den här zonen stärker också Sverige, säger han.


Fakta: Ubisoft

Ubisoft är en global speljätte med huvudkontor i Paris. Bolaget har fler än 45 studior världen över och 21 000 anställda och ligger bakom serier som "Assassin's creed", "Far cry" och "Watch dogs"

I Sverige ingår Massive ("Avatar: Frontiers of Pandora", "The division" och kommande "Star wars: Outlaws") och en studio i Stockholm.

I den pågående omorganisationen bildas fem zoner, där de svenska studiorna tillsammans med finländska Redlynx och rumänska Bukarest- och Craiova-kontoren ingår.

Den globala spelindustrin genomgår ett stålbad. 11 250 anställda blev varslade förra året enligt PC Gamer, medan det hittills i år är uppe i över 8 000, enligt spelsajten Kotakus sammanställning.

Men svenska spelbranschen håller hittills emot och stora varsel lyser med sin frånvaro.

— Vi har alltid varit i framkant i Sverige med spelutveckling. Och det ser jag inte på något sätt försvinna. Jag tror att vi bara stärker det. Och det är otroligt kul, säger Thomas Andrén, vd på Massive och Ubisoft Stockholm, som nu också blir vd för den nya zonen som innehåller två studior i Rumänien och finländska Redlynx.

Bild från "Star wars: Outlaws", som utvecklas av svenska Massive. Pressbild.

Den globala speljätten Ubisofts nya zonindelning handlar enligt Andrén om att bli bättre på att samarbeta, ge anställda chansen att jobba på olika projekt och bättre utnyttja den internutvecklade tekniken. Men han förnekar att det är en besparingsåtgärd som ska leda till uppsägningar, även om "Ubisoft jobbar hela tiden med optimering".

— Men det har inte att göra med någon sån besparing som du ser andra bolag gör just nu i spelindustrin.

Så du har inte fått något uppdrag från ledningen om att 10 procent av styrkan ska bort inom ett år eller så?

— Nej, men vilka uppdrag jag får från min ledning håller jag för mig själv.

Ur svenskt perspektiv brukar ofta kompetensbristen lyftas fram. I och med de globala uppsägningarna har utbudet vuxit. Andrén säger att han märker att konkurrensen mellan studior minskat något.

— Vi vill ju vara längst fram när det kommer till kvalitet och teknisk innovation. Så vi letar ju alltid efter liksom topptalang runt om i världen. Men vi hittar faktiskt också väldigt mycket talang i Sverige, vilket är väldigt kul.

"Avatar" är Massives senaste släpp, och studion är nöjd med mottagandet det fått. Pressbild.

Massive släppte i slutet av förra året sitt "Avatar"-spel. Andrén säger att man är nöjd med försäljningssiffrorna, vad spelarna tycker och att spelpressen imponerats av grafiken.

Förutom expansioner och uppdateringar till "Avatar" och 2019 års "The division 2" väntar "Star wars: Outlaws" senare i år, och arbetet med "The division 3" har inletts. Alla projekten leds från Sverige, liksom arbetet med spelmotorn Snowdrop. Dessutom tillkommer hemliga projekt i en plan som sträcker sig bortanför 2030.

— Vi är otroligt glada för att vi har lyckats säkra de här investeringarna till Sverige, säger Andrén.

TT
/
/
/