Den svenska snabbmatskedjan Max har redan hunnit tillsätta en utredning efter Aftonbladets avslöjande om företagets projekt om klimatkompensation. Nu tar Max ytterligare åtgärder och plockar ner en reklamfilm.
I veckan kunde Aftonbladet avslöja att Max hamburgares hållbarhetsprojekt givit upphov till hungersnöd i Uganda. Efter avslöjandet har Max själva upprättat en oberoende utredning av klimatprojektet.
Nyheter24 har tidigare skrivit om det krav som trädde i kraft 1 januari 2024. Kravet är att svenska företagare ska erbjuda sina kunder flergångsförpackningar, något som även innefattar kedjan Max.
Trots den nya bestämmelsen har Max inte kunnat få många kunder att välja flergångsförpckningar, något man då hävdade berodde på kunderna själva.
Efter Aftonbladets avslöjande har man i ett ytterligare steg plockat ner en reklamfilm där de redogör för den klimatkompensation som företaget sysslat med.
I den nedplockade reklamfilmen nämns att Max har prisats av inga mindre än FN för sitt arbete med trädplantering. Reklamfilmen föreställde flera unga personer i skatepark som åt hamburgare från snabbmatskedjan.
I ett mejl till Aftonbladet skriver Max att man bedömde det som "rimligt" att plocka ned filmen efter att uppgifterna om projektet publicerats.
– Vi tar mycket allvarligt på Aftonbladets uppgifter. Givet den pågående diskussionen bedömde vi det som rimligt att plocka ned filmen från samtliga plattformar, säger Henric Byström, presschef på Max, till tidningen.
Restaurangen Max hamburgare grundades år 1968.
År 2023 hade Max hamburgare 190 stycken restauranger med cirka 7 400 anställda.
År 2023 omsatte kedjan 5,4 miljarder kronor.
Källa: Max hamburgare.
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera eller svara på andra kommentarer.