I veckan kunde Aftonbladet avslöja att Max hamburgares hållbarhetsprojekt givit upphov till hungersnöd i Uganda. Efter avslöjandet har Max själva upprättat en oberoende utredning av klimatprojektet.
Nyheter24 har tidigare skrivit om det krav som trädde i kraft 1 januari 2024. Kravet är att svenska företagare ska erbjuda sina kunder flergångsförpackningar, något som även innefattar kedjan Max.
Trots den nya bestämmelsen har Max inte kunnat få många kunder att välja flergångsförpckningar, något man då hävdade berodde på kunderna själva.

Max plockar ner reklamfilm: "Rimligt"
Efter Aftonbladets avslöjande har man i ett ytterligare steg plockat ner en reklamfilm där de redogör för den klimatkompensation som företaget sysslat med.
I den nedplockade reklamfilmen nämns att Max har prisats av inga mindre än FN för sitt arbete med trädplantering. Reklamfilmen föreställde flera unga personer i skatepark som åt hamburgare från snabbmatskedjan.

I ett mejl till Aftonbladet skriver Max att man bedömde det som "rimligt" att plocka ned filmen efter att uppgifterna om projektet publicerats.
– Vi tar mycket allvarligt på Aftonbladets uppgifter. Givet den pågående diskussionen bedömde vi det som rimligt att plocka ned filmen från samtliga plattformar, säger Henric Byström, presschef på Max, till tidningen.