En ny lagstiftning inom EU kan komma att påverka Arlas förpackningar.
En ny lagstiftning inom EU kan komma att påverka Arlas förpackningar. - Foto: Chris Anderson/TT & Janerik Henriksson/TT.

Arla om nya kravet på förpackningar: "En risk"

En ny lag har klubbats igenom av EU. Ett företag som drabbas är Arla, vars förpackningar kan komma att förändras.


I mars 2024 fattade EU ett beslut om en ny lag som ska försvåra grönmålning, även kallat "greenwashing". Det innebär att företag som beskriver sina produkter på mer eller mindre diffusa sätt som klimatsmarta måste upphöra med detta. 

MISSA INTE: Efterlängtade Arla-produkten kan komma tillbaka

Till exempel one-liners såsom "Netto noll klimatavtryck" kommer att bli otillåtna om påståendena inte går att backa upp. Men det är bara ett exempel. 

Även uttryck som "miljövänligt”, ”naturligt”, ”biologiskt nedbrytbart”, ”klimatneutralt” och ”eko" kommer att förbjudas om de saknar skälig grund. Det var Dagligvarunytt först att rapportera om. 

– EU vill komma åt problemet med att drygt hälften av alla miljöpåståenden som görs är grönmålning, säger Rebecka Hovenberg, senior konsult på 2050 consulting, till tidningen, och fortsätter:

– Företagen blir tvungna att ersätta snärtiga one-liners med formuleringar som går att bevisa.

Den nya lagen kommer att träda i kraft inom de närmaste två åren.

MISSA INTE: Kunderna rasar på Arlas mjölkförpackningar: ”Bojkott”

Arla: "Vi tog bort budskapet Netto noll klimatavtryck”

Ett företag som redan tidigt fått äta upp sina påståenden om klimatavtryck är Arla foods. 2022 blev de fällda av Konsumentverket för vilseledande marknadsföring. Anledning var formuleringen "Netto noll klimatavtryck" som fanns på deras mjölkförpackningar.

– Vi tog bort budskapet ”Netto noll klimatavtryck” från våra förpackningar 2022, berättar Max Wallenberg, presschef för Arla Sverige, för Nyheter24

Arla har tidigare mötts av omfattande kritik för sina förpackningar. Då har det dock gällt mjölkkartongernas plastkorkar, som efter ett helt annat EU-direktiv som trädde i kraft i juli i år, sitter fast. Anledningen är att man vill minska på nedskräpning och plast i naturen. 

Trots kritiken ser plastkorkarna inte ut att försvinna.

LÄS MER: Kunderna rasar på Arlas mjölkförpackningar: ”Bojkott”

Nu kan Arla tvingas ta bort ännu fler slogans som rör klimatet från olika förpackningar. 

– Exakt hur EU-direktivet för miljöpåståenden kommer att påverka oss vet vi inte ännu eftersom det fortfarande förhandlas inom EU, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef för Arla Sverige, till Nyheter24, och fortsätter: 

– Det är viktigt att konsumenter får tillräcklig och pålitlig information för att kunna göra medvetna val.

Arla om nya EU-lagstiftningen: "En risk"

Arla är inte helt positivt inställda till den nya lagstiftningen. Victoria Olsson ser en risk med den nya bestämmelsen. 

– Det kan dock finnas en risk att lagstiftningen blir så fyrkantig att företag slutar att berätta om sitt arbete för klimat och miljö, vilket i sin tur kan ha negativ påverkan på hållbarhetsarbetet, säger hon till Nyheter24. 

I dagsläget finns det fortfarande indikationer på Arlas förpackningar om miljö och hållbarhet. 

Vissa mjölkförpackningar är försedda med en text där det står "Följ vår klimatresa" och där man kan läsa om vad Arla gör för att producera mer hållbart. 

Sedan är den ekologiska mjölken märkt med "Eko", något som det ännu är oklart huruvida det kommer att få stå kvar – det hänger på om EU anser att det finns en skälig grund för uttrycket eller inte. 

LÄS MER: Gordon Ramsay dissar Arla i nytt klipp: "Sluta nu!"