Den 22 april drabbades Systembolagets distributör Skanalog av en IT-attack, vilket påverkade utbudet i butikerna.
Inför Valborg var det rejält utplockat på hyllorna i samtliga dryckeskategorier, och systembolag i hela landet påverkades.

Tomt på vin på Systembolaget
Trots att en månad gått sedan attacken, är utbudet på Systembolaget fortfarande begränsat. Framförallt är det vinutbudet som påverkats.
Det kommer fortsätta dröja innan utbudet är som vanligt igen.
– Vi arbetar intensivt för att så många varor som möjligt ska finnas tillgängliga i butik. Situationen i butik kan variera, en del har påverkats mer än andra. Vi prioriterar leveranser till butiker där flest handlar och där behovet är som störst för att få en jämn fördelning i hela landet, säger Sara Norell Murberger Verksamhetsområdeschef för Sortiment & Varuförsörjning på Systembolaget, i ett pressmeddelande.
Saknar du ditt favoritvin?
Har det försämrade utbudet gjort att du inte fått tag på ditt favoritvin?
Nyheter24 frågade Systembolaget om knep, så du slipper gå till en butik med tomma hyllor.
– Letar du efter en specifik vara så är det bra att kolla saldo på Systembolagets hemsida innan du besöker butiken. Kan du välja mellan att åka till flera olika butiker så kan du titta på alla för att se om någon har drycken du letar efter. Saknas den vara som du söker hjälper våra kollegor i butik eller på kundtjänst dig att hitta en liknande vara, säger Teodor Almqvist, på Systembolaget.