Han föddes som Pehr Gustaf Gyllenhammar. Men det var som "PG" han blev känd under sin tid som vd och styrelseordförande för AB Volvo.
Karriären började i försäkringsbranschen, där han 1970 efterträdde sin far som vd för Skandia. Men bara ett år senare tog han klivet över till Volvo och tog över vd-rollen efter svärfadern Gunnar Engellau.
"PG" blev snabbt en omtyckt förgrundsfigur i svenskt näringsliv, med djärva förslag och ett engagemang i olika samhällsfrågor.
— Jag gissar att det faktum att människor uppenbarligen hade sympati för mig, det var att jag var lite annorlunda i mitt sätt att tala och i min syn på arbetet och arbetare, sade han till TT 2017.
Dramatiskt avsked
Gyllenhammar breddade Volvos verksamhet, bland annat genom att företaget blev storägare i läkemedelsbolaget Pharmacia. Men det fanns också misslyckade planer på en fusion med Saab-Scania 1977 och ett oljesamarbete med norska staten 1978.
Till slut satte dock ett annat djärvt förslag punkt för "Mr Volvo" efter över 20 år.
Gyllenhammar försökte som styrelseordförande i början av 1990-talet driva igenom en fusion med franska fordonsjätten Renault. Men när han fick både dåvarande vd:n Sören Gyll och flera storägare emot sig avgick han under dramatiska former och flyttade till London.
"Jag var färdig. Klar med Volvo, klar med Sverige", skrev han många år senare i boken "Perspektiv".
Några år efter hans uttåg sålde Volvo sin personbilsdel till Ford, som drygt tio år senare sålde vidare till kinesiska Geely.
Nya Volvon "ful"
"PG" Gyllenhammar var fortfarande långt senare kritisk till Volvos utveckling efter hans tid vid ratten.
Bilarna i sig var han inte heller så imponerad av.
— Jag provkörde Volvo XC90, när den första varianten kom. Men... för det första var den ful. För det andra för grov. För det tredje hade man dålig utsikt när man satt i den, sade han 2020.
Pehr G Gyllenhammar engagerade sig även politiskt och var i början av 1980-talet nära att bli partiledare för Folkpartiet (nuvarande Liberalerna). I slutet av 1970-talet var han också involverad i ett försök att mäkla fred i Mellanösternkonflikten.
Men det var som industriledare som "PG" blev mest känd.
Efter tiden i Volvo följde bland annat några år som styrelseordförande i Stenbeckssfärens maktbolag Kinnevik och i brittiska försäkringsbolaget Commercial Union (i dag Aviva).