Matpriserna har gått upp 25 procent på tre år. Men i fjol återgick prisuppgången till det normala. Arkivbild.
Matpriserna har gått upp 25 procent på tre år. Men i fjol återgick prisuppgången till det normala. Arkivbild. - Foto: Chris Anderson/TT

Så mycket steg matpriserna 2024 – kan öka igen

Matpriserna ökade med 2,8 procent under 2024 – en mer normal uppgång jämfört med prischocken åren innan. Det finns en del oroande tecken på att prisökningarna blir något större igen, enligt Matpriskollen.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev
Fakta: Ökat och minskat mest

Matvaror/grupper som ökat mest i pris 2024:

Choklad, + 17 procent

Olja och Vinäger, +12 procent

Kaffe, +11 procent

Mjölk och grädde, +8 procent

Fruktmix/Bärmix. +8 procent

Skivad ost/HÃ¥rdost, +7 procent

Dessa matprodukter har minskat mest i pris:

Frukt, -4 procent

Färska grönsaker, -4 procent

Mesost och messmör, -3 procent

Kyckling och fågel, -3 procent

Växtbaserat mejeri, -2 procent

Glassdessert, -2 procent

Nötter, -2 procent

Källa: Matpriskollen

25 procent har matpriserna ökat med på tre år. Men nästan allt kom 2022 och 2023 när inflationen drog iväg. I fjol stannade uppgången på 2,8 procent efter att ha tickat upp 0,1-0,2 procent månad för månad, enligt jämförelsesajten Matpriskollens mätningar.

Även om prisökningarna lugnat ner sig – har vissa produkter lyft desto mer. Det handlar om kaffe, kakao, olivolja och mejeriprodukter. Åtminstone de förstnämnda är starkt klimatrelaterade och hänger ihop med dåliga skördar. Råvarupriserna har stigit kraftigt, med viss eftersläpning i butikerna.

Inte sett slutet

— SÃ¥ där har vi inte sett slutet pÃ¥ prisökningarna, säger Ulf Mazur, vd pÃ¥ Matpriskollen.

På mejeriprodukter är efterfrågan i Europa större än utbudet för närvarande. Bönderna har stadigt fått mer betalt för mjölken och det slår så småningom igenom i butiksledet.

— Det är fortsatt ett pristryck uppÃ¥t pÃ¥ mejerivaror, säger Mazur.

Dessutom är livsmedelsproducenterna, enligt honom, lönsamhetsmässigt pressade. De kan därför komma att höja priserna mer, speciellt när butikernas egna, generellt sett, billigare varumärkena tar en allt större andel av försäljningen.

MISSA INTE:

Man föll ner i isvak – svårt skadad

Kvinna död – blev påkörd av snöplog

Då är du för gammal för att börja träna

Slog polis i huvudet med kebabrulle – döms till fängelse

Skiljer mycket

Men det går att pressa kostnaderna. Det skiljer mycket mellan billigaste och dyraste butik, uppemot 20 procent, och på enskilda produkter ännu mer, enligt Ulf Mazur.

Bland de olika livsmedelskedjorna är Willys i allmänhet billigast, med Ica Maxi hack i häl. Lidl matchar ofta Willys på direkt jämförbara priser. Stora Coop har också generellt sett höjt priserna mindre i år än flera andra butikskedjor som Hemköp och Ica Supermarket, enligt Ulf Mazur.

Men det finns också produkter som blivit billigare under året. Bland dem märks frukt och grönt efter goda skördar. Men även kyckling har fallit i pris.

MISSA INTE:

Väderkaoset fortsätter – här kommer det 20 centimeter snö

Brand i fjällstuga – flera personer i huset

Här steg bostadspriserna mest under 2024

TT
/
stats