Nyheter24
Annons

Här rasar kunderna mot Lidl – blir "tvingade"

Publicerad: 24 apr. 2025, kl. 19:02
Uppdaterad: 24 apr. 2025, kl. 19:38
kritik-riktas-mot-lidl
Kritik riktas mot Lidl. Foto: Christine Olsson/TT & Martina Holmberg / TT.

Stark kritik riktas mot dagligvarukedjan Lidl. Anledningen är att man har börjat fasa ut bemannade kassor, något som rört upp känslor hos danska kunder.

Etiketter

På Lidl har man, liksom i många andra matbutiker, börjat fasa in allt fler digitala lösningar. Ett exempel på detta är obemannade snabbkassor där kunden själv får scanna varorna. 

På många ställen erbjuds dessa som ett alternativ till den vanliga bemannade kassan men på en plats har man fasat ut bemannade kassor helt. 

Lidl i Danmark fasar ut bemannade kassor

Lidl har precis meddelat att de fokuserar mer på en självförsörjande version av sin kassalösning i sina butiker, skriver den danska tidningen BT. På en Lidl-butik i Holbæk verkar det som att man helt slutat med bemannade kassor, något som kunden Susanne Hansen berättar om för tidningen.

Annons

Det var redan för sent när Hansen upptäckte att ingen personal fanns bakom de bemannade kassorna. 

"Jag frågade en ung medarbetare om jag inte kunde betala i den vanliga kassan, men fick veta att kassorna var stängda och jag fick betala genom att skanna själv", säger hon och fortsätter:

"Sen när jag sa att jag bara betalade med kontanter fick jag höra att jag inte kunde få någon hjälp."

Hansen lämnade butiken utan att köpa en enda vara. 

Annons

Kunderna rasar: "Det är slut"

Hon är dock långt ifrån den enda kunden som anmärkt på detta. På recensionswebbplatsen Trustpilot och Facebook har kunder lämnat dåliga recensioner och kritiserar beslutet att fasa ut bemannade kassor. 

Flera klagar över att de blivit "tvingade" att skanna sig själva, och säger "det är slut" med att handla på Lidl, enligt tidningen. 

Lidl: Fler kunder nöjda

I en kommentar till tidningen säger Lidl att kundnöjdheten har ökat efter att de påbörjat utfasningen. De hävdar bestämt att möjligheten att handla vid en bemannad kassa alltid ska finnas.

"Om det är kö till snabbkassorna eller önskemål om att betala i en vanlig kassa, kommer Lidl-medarbetaren vid snabbkassorna att ringa en kollega till den ordinarie kassan", skriver Lidls försäljnings-, utvecklings- och fastighetsdirektör, Mads T. Nielsen, till tidningen.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons