Nyheter24
Annons

Klassiska läsken plockas bort i matbutiker – funnits i 72 år

Publicerad: 12 maj 2025, kl. 18:59
Uppdaterad: 12 maj 2025, kl. 19:16
cuba-cola-plockas-bort
Läsken plockas bort trots ökat intresse. Foto: STELLA Pictures/ddp/Norbert Schmidt, pressbild & Erik Johansen/TT.

Trots ökat intresse och fler eftersökningar av en viss svensk läsk är det flera dagligvarukedjor som väljer bort drycken när de ska köpa in varor till matbutikerna.

Sveriges äldsta cola-dryck Cuba Cola har under den senaste tiden fått ett uppsving i intresse, något som Dagligvarunytt var först att rapportera om. Drycken, som har vanligtvis knappt har 4 000 Google-sökningar i månaden, har under mars månad varit eftersökt drygt än 16 000 gånger. 

Fler vill köpa Cuba Cola – istället för Coca Cola

Cuba Cola har funnits i Sverige sedan 1953 och har funnits på marknaden sedan dess. I en intervju med tidningen säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups, var namnet har sitt ursprung. 

– Cuba Cola har ingenting med Kuba att göra, men på 50-talet var Kuba en härlig semesterplats och man ville helt enkelt ge varumärket en exotisk och internationell känsla. En känsla av sol, bad, semester och god dryck.

Annons
Coba Cola. Foto: Pressbild.

Mycket tyder på att bojkotten av amerikanska varor står som grund till det ökade intresset. Nyheter24 har tidigare rapporterat om hur den amerikanska läskjätten Coca-Cola sett sämre försäljningssiffror i Danmark, något som Jacob Aarup-Andersen, vd för Carlsberg, tror beror på bojkotten. 

Kunderna hittar inte 

Läsken har dock inte alltid varit särskilt het och det är inte alla dagligvarukedjor som väljer att köpa in drycken. Hos de matbutiker som säljer Cuba Cola verkar kunderna ha svårt att hitta läsken. 

Annons

– Det konsumenterna främst frågar efter är vilket sortiment vi har och vart de kan hitta Cuba Cola, säger Svensson till tidningen. 

Finns inte överallt: "Beklagligt"

Svensson berättar att man på Cuba Cola gör allt för att kunderna ska hitta rätt i matbutikerna. Samtidigt räcker det inte med att konsumenternas efterfrågan ökar – man måste även ha med sig dagligvarukedjornas intresse för att kunna bredda sortimentet. 

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det, säger Svensson till tidningen.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons