Både Transportarbetareförbundet och Hamnarbetarförbundet hade varslat om stridsåtgärder på onsdagen.
Transport kom dock, efter medling, sent på tisdagen överens om ett nytt kollektivavtal med arbetsgivaren Sveriges Hamnar.
Hamnarbetarförbundets krav – bland annat stärkt skydd för förtroendevalda och en reglering av situationen för bemanningsanställda – kvarstår dock, enligt ordföranden Martin Berg.
— Vi har inte fått igenom någonting egentligen. De har inte varit intresserade av att diskutera kraven som vi har, säger han.
Fler varsel
Strejken, som innebär total arbetsnedläggelse för förbundets medlemmar, genomförs fram till klockan 18 på onsdagen i cirka 15 svenska hamnar.
Utöver onsdagens strejk har Hamnarbetarförbundet dessutom varslat om en längre rad punktstrejker och andra stridsåtgärder i olika hamnar fram till den 5 juni.
— Det är varsel i hela landet i olika omgångar, med mer lokala variationer. Det är olika hamnar och olika tider, men någonstans ska det ju träffa när folk jobbar, säger Martin Berg.
"Allvarligt säkerhetsläge"
Sveriges Hamnar, som svarat på varslen med en spegellockout, anser att stridsåtgärderna i och med det färska kollektivavtalet är olovliga.
"De har skrivit på andrahandsavtal tre gånger tidigare, men väljer nu i stället att gå till strejk", säger förhandlingschefen Johan Grauers i ett pressmeddelande.
Enligt Grauers kan stridsåtgärderna få stora konsekvenser för Sveriges ekonomi och beredskap.
"Sverige är ett litet land som är helt beroende av att import- och exportflödena i våra hamnar fungerar. I synnerhet i dessa exceptionellt oroliga tider på världsmarknaden och när det råder ett allvarligt säkerhetsläge så är hamnarna extra sårbara", säger han.