En rad konsumentorganisationer runtom i Europa står bakom anmälan till EU-kommissionen. I anmälan kräver man att Shein ska sluta använda vilseledande marknadsföringsmetoder och ett känsloladdat språk, som exempel nämner man påstående på sajten som ”nej tack, jag betalar gärna fullpris”.
Shein ska också kunna bevisa olika påståenden att varor marknadsförs som ”snart slut”, faktiskt stämmer. Om inte ska Shein upphöra med sådana marknadsföringsknep.
”Det är ren och skär manipulation för att få oss att köpa mer och mer. Och som hetsar oss att tro att om vi inte klickar på köp direkt så försvinner chansen. Sheins sajt är designad för att skapa ett slags beroende hos sina kunder – och det drivs på av otroligt kraftfulla algoritmer”, säger Johanna Hållén i ett pressmeddelande.
Kinesiska nätsajten Shein brukar betecknas som "fast fashion", där man lanserar tusentals nya produkter dagligen och marknadsför sig via framförallt Tiktok. Verksamheten har dock fått motstå mycket kritik, bland annat för dåliga arbetsvillkor i Kina och ur miljöhänseende.
Rättad: I en tidigare version förekom en felaktig uppgift om vem som står bakom anmälan. Rätt är Sveriges Konsumenter.