Nyheter24
Annons

H&M:s vd tror på fysiska butiker

Publicerad: 26 juni 2025, kl. 08:04
Uppdaterad: 26 juni 2025, kl. 12:56
H&M:s vd Daniel Ervér presenterar klädjättens delårsrapport på torsdagen. Foto: Magnus Lejhall/TT

Klädkedjan H&M visar en fallande försäljning men marginaler som hamnar högre än väntat. Samtidigt fortsätter klädjätten att öppna nya butiker – och stänger andra. Vi tror att butiken som sådan är mer relevant än någonsin, säger vd:n Daniel Ervén till TT.

H&M anpassar sina inköp till en ny värld av tullar och handelshinder – ett klimat som vd Daniel Ervér beskriver som ”väldigt turbulent”. Samtidigt har en stramare kostnadskontroll börjar synas i oväntat bra marginaler. Förändringar till följd av tullarna har främst gjorts på inköpssidan, och det kan bli fler framöver.

— Det handlar om att det som vi tidigare producerat på en viss marknad väljer vi att producera på en annan marknad, säger Ervér.

H&M redovisar en vinst före skatt på 5,3 miljarder kronor för det brutna räkenskapsårets andra kvartal, avslutat i maj. Det kan jämföras med 6,7 miljarder kronor under motsvarande kvartal i fjol. Nettoomsättningen under kvartalet sjönk till 56,7 miljarder, mot 59,6 miljarder ett år tidigare.

Dollarn påverkar

Vinsten låg i linje med förväntningarna, men försäljningen var svagare än väntat. Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst före skatt på 5,3 miljarder kronor på en omsättning på 57,1 miljarder kronor under kvartalet, enligt en sammanställning av prognoser gjord av Bloomberg.

Annons

Resultatet påverkades negativt av externa faktorer, bland annat högre inköpspriser till följd av en dyrare dollar och högre fraktkostnader enligt rapporten. Faktorerna vänder till att bli positiva inför andra halvåret, enligt Ervén. Framåt blir det en mer fördelaktig dollarkurs i varorna som köps nu och säljs i sommar och i höst.

— Varorna som vi har sålt i andra kvartalet köpte vi tidigare och då var dollarn starkare, säger han.

Försäljning mätt i lokala valutor ökade med 1 procent i andra kvartalet, trots 4 procent färre butiker vid kvartalets utgång jämfört med motsvarande tidpunkt föregående år.

Tror på fysiska butiker

I år öppnar H&M 80 nya butiker runt om i världen, bland annat i Brasilien och Latinamerika.

— Vi tror att butiken som sådan är mer relevant än någonsin. Och framför allt så gör den ett väldigt viktigt jobb i interaktionen med den digitala butiken.

Det handlar om att hämta, och returnera onlineköp eller byta till en annan storlek i butik.

— Sedan stänger vi butiker där inte kundunderlaget finns kvar. Bland annat så stänger vi Monkis butiker och integrerar det i Weekday, säger Ervén och tillägger att butiker även stängs på marknader där kunder handlar mer digitalt.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons