Mikael Kubu beskriver utmaningen han fick i sitt knä för fem månader sedan som ”enorm och komplex”, ett bolag med nära 5000 anställda och 80 miljarder kronor i skulder.
— På batteribolaget i Skellefteå fanns inte en enda krona på kontot vid dagen för konkursen, samtidigt som kostnaderna för att bedriva verksamheten var enorma, säger han.
Konkursboet kunde, bland annat med ekonomiskt stöd från Scania, hålla igång verksamheten ett tag.
Skulle stänga helt
— Till en början såg vi positivt på att hitta en ny köpare, Scania gav oss tid att förhandla, säger Kubu.
Men potentiella köpare drog sig ur under våren.
— Vi började då planera för en total nedstängning.
Huvudkontoret i Stockholm stängdes och forskningsanläggningen i Västerås skalades ner till ”ett minimum”. Efter sommaren var planen att fabriken i Skellefteå skulle stänga helt.
Men i juni dök en ny intressent upp. Det var amerikanska Lyten som på torsdagen meddelade att de köper upp konkursboet.
— Några gav aldrig upp hoppet, kommunerna i Västerås och Skellefteå och de anställda, säger Mikael Kubu.
Kommunalrådet Lorents Burman (S) beskriver det som en lång och tuff period för Skellefteå.

Nytt kapitel
— Det har berört väldigt många människor, både nya och gamla skelleftebor, säger han på pressträffen och fortsätter:
— Europas största och första fungerande batterifabrik kan inte bara upphöra, inte hamna i papperskorgen.
Burman beskriver Lytens uppköp som ”ett nytt kapitel i Europas batterihistoria”, något som han menar är viktigt inte bara för Skellefteå, utan även för Sverige och Europa.
— Inte minst handlar det om industrins gröna omställning, oavsett vad man tycker om den så sker den på riktigt runt om i världen, och nu också i Skellefteå.