Processen har pågått i ett år men kan nu vara på väg att komma till ett avslut. På tisdag inleds förhandlingarna i Patent- och marknadsdomstolen i Stockholm.
— Jag hoppas verkligen att vi ska få en fällande dom. Det är viktigt för oss men också för hela branschen att man inte låter det här passera, säger vd Helena Karlinder-Östlundh när TT träffar henne i Nellys butik i centrala Stockholm.
Kunder tipsade
Vid lunchtid en fredag är det tydligt i butiken vilka som är klädföretagets främsta målgrupp, yngre tjejer.

Det var också genom tips från sina kunder som Nelly blev uppmärksammade på bildstölderna. På Sheins hemsida fanns en rad modebilder på olika klädesplagg. Bilderna och plaggen var dock identiska med de som Nelly själv hade på sin hemsida.
— Vi har totalt hittat över 50 bilder så det känns väldigt systematiskt från deras sida. De har tagit bilder på de varor som varit våra toppsäljare, säger Helena Karlinder-Östlundh.
När Shein uppmärksammades på bildstölderna valde man enligt Helena Karlinder-Östlundh att plocka bort bilderna men samtidigt har inte något av klädjättens tre bolag velat ta något ansvar.
En gråzon
Stämningen berör endast stölden av själva bilderna, inte att Shein plagierat Nellys olika produkter.
— Det är svårt inom modebranschen för man inspireras av varandra och olika trender. Det är en gråzon men för mig var det här så uppenbart att det skett ett intrång, säger hon.
Shein har blivit synonymt med det som kommit att kallas ”ultra-fast fashion” när man lägger ut tusentals nya artiklar på sin hemsida dagligen, ofta till väldigt låga priser. Företaget har dock kraftigt ifrågasatts, inte bara ur miljöhänseende utan också arbetsrättsligt. En BBC-dokumentär som sändes tidigare i år visade hur personer jobbar 75 timmar i veckan och bara en dag ledigt i månaden. Bolaget har samtidigt ryktats vara på väg till börsen med en värdering på svindlande 66 miljarder dollar.
I jämförelse med detta är Nelly som är noterat på Stockholmsbörsen en extremt liten aktör. Trots detta väljer man nu alltså att ta kostnaderna för att driva ärendet vidare. Hur mycket detta kostar företaget vill Helena Karlinder-Östlundh inte avslöja men medger:
— Vi vet vad vi lagt på detta och det är mycket, jag kan säga att det är mer än jag trodde när vi gick in i processen.