Klarnas notering på New York-börsen är en milstolpe för att förverkliga visionen om att på riktigt börja utmana etablerade konsumentbanker. Ett annat avgörande steg är att på allvar ta sig an de stora fintechbjässarna Affirm i USA och Londonbaserade Revolut på den europeiska marknaden.
— Vi tror att det primära är att ha mycket kunder och att vara globala. Och det är vår stora styrka: 111 miljoner kunder i Europa och USA, säger Sebastian Siemiatkowski.
”Då blir vi tre gånger större”
Nasdaqnoterade Affirms börsvärde är i dagsläget ungefär dubbelt så stort som Klarnas, trots att Affirm bara har 25 miljoner kunder. Och Revolut, med kanske 50 miljoner kunder, har nyligen värderats till cirka 75 miljarder dollar – det vill säga mer än fem gånger så mycket som Klarnas värde i noteringen.
— Skillnaden är att båda bolagen är större än Klarna i omsättning. Och de tjänar mer pengar, säger Siemiatkowski.
Men Klarnas stora antal konsumenter är en språngbräda, enligt Klarnachefen:
— Nu håller vi på att växla om. Det handlar om att erbjuda fler tjänster till de här kunderna, säger han och pekar på nya erbjudanden som Klarnakort och nya kontolösningar.
— Om vi kan få samma intäkt per kund som Affirm och Revolut och vi då har tre gånger fler kunder – ja, då blir vi också tre gånger större.
Att Klarna valde notering i New York och inte Stockholm hänger i första hand ihop med att ägarna främst är utländska investerare, enligt Siemiatkowski.
— Tyvärr var det inte så många svenskar som investerade i Klarna i ett tidigt skede. De enda var familjen Bonnier. I övrigt var svenskarna väldigt ointresserade – både riskkapitalisterna och näringslivet i stort.
— Det säger jag inte för att jag är bitter, utan för att det är ett faktum. Det fanns inte det intresset och den tilltron.
Ingvar Kamprad förebild
En annan faktor är att Klarnas tre största marknader är USA, Tyskland och Storbritannien.
— Sverige är bara fyra.
Prislappen på Klarna i onsdagens notering – som slutade på drygt 140 miljarder kronor – är ingen avgörande fråga för Siemiatkowski.
— Det är klart att det känns väldigt roligt. Men jag tror att det är mer för de andra aktieägarna än för mig personligen. Jag säljer ju inte. Och jag hoppas att fortsätta att jobba med det här i många årtionden.
Han beskriver i stället Klarna som ”ett livsverk” och en fortsatt spännande utmaning och pekar ut Ikeas Ingvar Kamprad och amerikanen Sam Walton, som skapade detaljhandelsimperiet Walmart, som sina stora historiska förebilder.
Till småsparare och fondförvaltare som tvekar inför aktien hälsar han:
— Var och en måste ju skapa sin egen uppfattning av vad de vill göra. Jag kan bara tala för mig själv som ägare och jag har ju inte sålt en enda aktie och jag fortsätter att ha stor tilltro till det här.