Noteringen ger Klarna ”en otrolig plattform om man vill accelerera tillväxt ytterligare med hjälp av kapital”, enligt David Sandström.
Han ser dessutom en aktie som handlas på börsen som ett viktig verktyg när den svenska betalbjässen ska locka till sig nya talanger.
— Det är ett kvitto på att det vi har gjort de senaste åren mottas väldigt väl globalt, säger han till TT.
”Vi har höjt oss till en ny nivå”
Men Klarnas strategi förändras inte av noteringen, enligt Sandström. Det handlar om att göra betalbolaget till en allt större del av vardagen för konsumenter i Europa och USA – bland annat genom att fortsätta bredda produktutbudet från betalningar online till nya banktjänster.
— Att vi nu faktiskt får slåss med Paypal, Affirm och Revolut – som anses vara några av de bästa i världen – har också gjort att vi har höjt till en ny nivå. Det är jag personligen väldigt tacksam för. Det tar fram det bästa i oss, säger han.
Klarnas produktutveckling – som i dag sker i Stockholm, Berlin, Milano och Warszawa – är avgörande för att ge bolagets kunder bättre verktyg för att hantera dagliga finanser, enligt Camilla Giesecke.
— Vårt långsiktiga fokus kvarstår, bekräftar hon.
För Giesecke är effektiviseringar ett viktigt ledord. På den fronten kan hon skryta med att Klarnas intäkter per anställd har trefaldigats sedan 2023, till 1 miljon dollar under andra kvartalet i år.
AI och effektiviseringar
Tillväxt förklarar en del av detta. Men effektiviseringar med artificiell intelligens (AI) har också bidragit.
— Det gör att vi alla kan göra mycket mer och göra allt mycket snabbare. Det har också lett till att vi inte behöver ersättningsrekrytera så mycket, säger Giesecke.
Personalstyrkan har till följd av detta kunnat minskas med nästan 30 procent på två år, till dagens cirka 3 100 anställda.
— Med den selektiva rekrytering vi gör nu ser vi inte att vi växer mer. Men vi är alltid flexibla. Om vi i framtiden behöver växa ställer vi oss öppna till det då.