Antalet månatliga Spotify-användare ökade mer än väntat i tredje kvartalet. Och rörelsevinsten slog förväntningarna med ett lyft på 28 procent, enligt delårsrapporten som streamingföretaget släppte på tisdagen.
Spotifys prognos för fjärde kvartalet är dessutom oväntat positiv.
”Verksamheten mår bra", skriver medgrundaren och avgående vd Daniel Ek i en kommentar mejlad till TT.
"Vi levererar snabbare än någonsin och har de verktyg vi behöver för att driva både intäktstillväxt och ökad lönsamhet – prissättning, produktinnovation, operativ hävstång och så småningom en återhämtning inom annonsering”, tillägger han.
— Vi fortsätter att ta marknadsandelar, även på de marknader som är mest konkurrensutsatta, säger tillträdande vd:n Alex Norström.
Antas fortsätta uppåt i fjärde kvartalet
I rapportens prognos pekar det fortsatt oväntat mycket uppåt, både för vinst och antal användare, i fjärde kvartalet. Nyligen genomförda prishöjningar på flera marknader lär späda på intäkterna.
När de gäller det nyligen avslutade tredje kvartalet konstaterar Spotify att tillväxten i antalet prenumeranter nu är tvåsiffrigt och att man har passerat ”milstolpen” 700 miljoner månatliga aktiva användare – med rekordhög lönsamhet.
Enligt delårsrapporten ökade antalet månatliga aktiva användare 713 miljoner i tredje kvartalet. Det kan jämföras med 640 miljoner användare under motsvarande kvartal i fjol. Antalet betalande premiumabonnenter ökade från 252 miljoner till 281 miljoner.
En av Wall Streets vinnare i år
Rörelsevinsten för tredje kvartalet lyfte med 28 procent till 582 miljoner euro (motsvarande 6,4 miljarder kronor). Spotifys prognos för detta vinstmått låg på 485 miljoner euro, medan snittprognosen bland analytiker låg på 499 miljoner euro, enligt Bloomberg.
Intäkterna under tredje kvartalet steg med 7 procent till 4,3 miljarder euro, mot väntade 4,2 miljarder euro.
Spotify tillhör en av vinnarna på Wall Street hittills i år, med ett kurslyft på 44 procent innan dagens inledande fall.




