— Vi ser lite positiva tecken på arbetsmarknaden. Men jag tror företagen väntar till 2026 innan de tar några större rekryteringsbeslut, säger Anita Rae, arbetsmarknadschef på Jobbland.
Totalt 96 338 jobbannonser publicerades under oktober på Jobbland, som samlar annonser från flera källor, däribland Arbetsförmedlingen. Det kan jämföras med 113 825 annonser samma månad i fjol. En nedgång på drygt 15 procent.
Minskad rörlighet
Vanligtvis brukar rekryteringarna öka efter sommaren, då många bestämmer sig för att byta jobb och aktivt söka nytt, påpekar Anita Rae.
— Men nu ser vi inte samma trend. Det betyder att det fortfarande är osäkert med räntor och den framtida efterfrågan på arbetskraft. Det minskar den här rörligheten som vi vanligtvis ser, säger hon.
Störst är annonsminskningen inom försäljning och handel, minus 33,8 procent. Teknik och ingenjörsvetenskap dyker 27,3 procent. Inom it, data och service- och besöksnäringen är fallet nära 23 procent.
Däremot ökar antalet annonser inom socialt arbete och säkerhet, plus 2,7 procent. För vård och utbildning är tappet måttligt, ned 2,6 respektive 3,0 procent.
Prioriterad stabilitet
Geografiskt är annonstappet tydligast i Stockholms län, minus 21,8 procent, medan minskningen är runt 20 procent i Västra Götaland och Skåne. Bara i Örebro län ökar antalet jobbannonser, med 4,0 procent. Arbetsmarknaden är generellt mer stabil utanför storstäderna.
— Mycket inom kontor, service och besöksnäringen ligger i storstäderna, medan industri och offentlig sektor, som är mer stabilt, har mer betydelse i de mindre regionerna, säger Anita Rae.
Mycket tyder samtidigt på att läget ljusnar, med sjunkande räntor och starkare ekonomi hos hushållen.
— De stora neddragningarna är redan gjorda. Nu prioriterar företagen mer stabilitet i stället för expansion. Man väntar för att se att trenden håller i sig.




