Nyheter24
Annons

Efter falsklarmen: "Hårdare krav på BankID

Publicerad: 16 nov. 2025, kl. 08:03
Bekymrad tjej och BankiD
Tror du på allt du läser? Foto: Pexels & Martina Holmberg / TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Vad gjorde vi innan internet är en fråga många ställer sig varje dag, men den känns extra aktuell när det kommer till att kolla upp recensioner på allt från restauranger, till tandläkare till barnens vinteroverall. 

En undersökning gjord av Norstat på uppdrag av Reco, som är en oberoende plattform för kundomdömen, visar att nästan alla svenskar påverkas av recensioner. 

Nästan alla svenskar använder BankID. Foto: Martina Holmberg / TT
Nästan alla svenskar använder BankID. Foto: Martina Holmberg / TT

Hälften av alla i undersökningen uppger att de läser betyg eller omdömen innan de köper något, och bland yngre personer är siffran så hög som 72 procent.

Samma undersökning visar också att vi är väldigt godtrogna när det kommer till tilliten på recensionerna. Inte ens en av tio kollar om omdömet verkligen kommer från en riktig kund. 

Allt fler köp görs online. Foto: Viktoria Bank/TT
Allt fler köp görs online. Foto: Viktoria Bank/TT

En tredjedel av recensionerna är falska 

Därför är det få som vet om att nästan en tredjedel av alla omdömen på nätet är falska. Det visar siffror från den amerikanska banken Capitol One.

– Vi som jobbar i branschen vet att det finns massvis med fejkade omdömen därute och att många konsumenter därför riskerar att bli lurade om de inte kontrollerar dess äkthet, säger Tobias Basilius, vd på Reco till Ehandel och fortsätter:

– Givet dess stora betydelse krävs krafttag från branschen för att få bort fejkade omdömen. Fusket lurar svenska konsumenter och skadar seriösa företag. Det är olagligt att publicera falska omdömen och företag har i dag ett ansvar att informera om, och hur, de kontrollerar äktheten. En del av lösningen ser vi är hårdare krav på BankID-verifiering från dem som lämnar omdömen. 

Så vet du om ett omdöme är äkta

Läs beskrivningarna noga

Undvik att bara lita på korta, allmänna kommentarer som ”superbra”. Mer detaljerade omdömen ger ofta en bättre bild.

Titta på helheten över tid

Kolla antalet omdömen och hur de är fördelade över en längre period – inte bara de senaste dagarna.

Se om företaget svarar på feedback

Ett företag som aktivt bemöter omdömen (både positiva och negativa) visar ofta större seriositet.

Uppmärksamma märkningar som ”Verifierad kund”

Vissa plattformar markerar omdömen från personer som faktiskt genomfört ett köp, till exempel med etiketten ”Verifierad kund”. Detta kan ge extra trygghet.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons