Vad gjorde vi innan internet är en fråga många ställer sig varje dag, men den känns extra aktuell när det kommer till att kolla upp recensioner på allt från restauranger, till tandläkare till barnens vinteroverall.
En undersökning gjord av Norstat på uppdrag av Reco, som är en oberoende plattform för kundomdömen, visar att nästan alla svenskar påverkas av recensioner.

Hälften av alla i undersökningen uppger att de läser betyg eller omdömen innan de köper något, och bland yngre personer är siffran så hög som 72 procent.
Samma undersökning visar också att vi är väldigt godtrogna när det kommer till tilliten på recensionerna. Inte ens en av tio kollar om omdömet verkligen kommer från en riktig kund.

En tredjedel av recensionerna är falska
Därför är det få som vet om att nästan en tredjedel av alla omdömen på nätet är falska. Det visar siffror från den amerikanska banken Capitol One.
– Vi som jobbar i branschen vet att det finns massvis med fejkade omdömen därute och att många konsumenter därför riskerar att bli lurade om de inte kontrollerar dess äkthet, säger Tobias Basilius, vd på Reco till Ehandel och fortsätter:
– Givet dess stora betydelse krävs krafttag från branschen för att få bort fejkade omdömen. Fusket lurar svenska konsumenter och skadar seriösa företag. Det är olagligt att publicera falska omdömen och företag har i dag ett ansvar att informera om, och hur, de kontrollerar äktheten. En del av lösningen ser vi är hårdare krav på BankID-verifiering från dem som lämnar omdömen.
Så vet du om ett omdöme är äkta
Läs beskrivningarna noga
Undvik att bara lita på korta, allmänna kommentarer som ”superbra”. Mer detaljerade omdömen ger ofta en bättre bild.
Titta på helheten över tid
Kolla antalet omdömen och hur de är fördelade över en längre period – inte bara de senaste dagarna.
Se om företaget svarar på feedback
Ett företag som aktivt bemöter omdömen (både positiva och negativa) visar ofta större seriositet.
Uppmärksamma märkningar som ”Verifierad kund”
Vissa plattformar markerar omdömen från personer som faktiskt genomfört ett köp, till exempel med etiketten ”Verifierad kund”. Detta kan ge extra trygghet.




