Under måndagen påbörjade Skatteverket det stora arbetet med att skicka ut inkomstdeklarationen till alla de som ivrigt gått och väntat.
Driftstörning hos Kivra
Mellan 4-8 mars skickas inkomstdeklarationen ut till alla de som har skaffat en digital brevlåda. De som inväntar den klassiska pappersblanketten får vänta ett tag till då myndigheten börjar skicka dessa först i mitten på mars, dock ska alla ha fått sina inkomstdeklarationer innan den 15 april.
När skattebeskedet anländer brukar det varje år bli ett enormt tryck på Skatteverkets digitala tjänster men även hos de digitala brevlådorna. En av dem, Kivra, har likt Skatteverket haft tekniska problem med inloggningen sedan mottagare försökt ta del av sin deklaration.
När tisdagen inleddes var det fortsatta driftstörningar hos Kivra.
.jpg)
Kivras svar på driftstörningen: "Längre tid än vanligt"
I ett mejl till Nyheter24 svarar nu Kivras kommunikationschef, Henrik Höglin, att det är fortsatta problem med tjänsten och hur det kan påverka användarna.
"Just nu kan inloggningen ta längre tid än vanligt, och användare kan uppleva problem med vissa andra delar av tjänsten. Vi beklagar detta och har fullt fokus på att lösa detta så snabbt som möjligt".
Han förklarar även att de användare som får deklarationen kommer kunna ta del av den, men att logga in kan vara problematiskt.
"Deklarationsutskicket har pågått det senaste dygnet, och deklarationer skickas och levereras till mottagarna. Användare kan och kommer kunna läsa sin deklaration, men just nu är det alltså inloggningen som inte fungerar som den ska. Då vi befinner oss mitt i en pågående driftstörning kan vi inte kommentera mer än så just nu, utan har som sagt fullt fokus på att lösa problemet så att Kivra fungerar som vanligt igen", skriver Höglin.
Här kan du läsa fler nyheter om deklaration från Nyheter24: