Kivras svar efter strulet med deklarationen: "Vi beklagar"
Under måndagen började Skatteverket skicka ut deklarationer till de med digital brevlåda. Nu svarar Kivras kommunikationschef på strulet användare upplevt på grund av en driftstörning.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Mellan 4-8 mars skickar Skatteverket ut inkomstdeklarationen till de med digital brevlåda. Pappersblanketterna skickas ut i mitten av mars.
Myndigheten räknar med att alla inkomstdeklarationer ska vara utskickade senast 15 april.
Du kan deklarera från och med den 19 mars 2024 och den sista dagen som gäller är den 2 maj 2024.
9-12 april betalar ut skatteåterbäring till dig som har godkänt deklarationen digitalt utan att ha gjort ändringar eller tillägg senast 3 april.
4-7 juni betalar Skatteverket ut skatteåterbäring till dig som deklarerat senast 2 maj och vars deklaration blivit godkänd.
Källa: Skatteverket
Under måndagen påbörjade Skatteverket det stora arbetet med att skicka ut inkomstdeklarationen till alla de som ivrigt gått och väntat.
LISTA: Alla avdrag du kan göra i deklarationen 2024
Driftstörning hos Kivra
Mellan 4-8 mars skickas inkomstdeklarationen ut till alla de som har skaffat en digital brevlåda. De som inväntar den klassiska pappersblanketten får vänta ett tag till då myndigheten börjar skicka dessa först i mitten på mars, dock ska alla ha fått sina inkomstdeklarationer innan den 15 april.
När skattebeskedet anländer brukar det varje år bli ett enormt tryck på Skatteverkets digitala tjänster men även hos de digitala brevlådorna. En av dem, Kivra, har likt Skatteverket haft tekniska problem med inloggningen sedan mottagare försökt ta del av sin deklaration.
När tisdagen inleddes var det fortsatta driftstörningar hos Kivra.
Deklaration 2024: Så fungerar rut och rot-avdraget
Kivras svar på driftstörningen: "Längre tid än vanligt"
I ett mejl till Nyheter24 svarar nu Kivras kommunikationschef, Henrik Höglin, att det är fortsatta problem med tjänsten och hur det kan påverka användarna.
"Just nu kan inloggningen ta längre tid än vanligt, och användare kan uppleva problem med vissa andra delar av tjänsten. Vi beklagar detta och har fullt fokus på att lösa detta så snabbt som möjligt".
Han förklarar även att de användare som får deklarationen kommer kunna ta del av den, men att logga in kan vara problematiskt.
"Deklarationsutskicket har pågått det senaste dygnet, och deklarationer skickas och levereras till mottagarna. Användare kan och kommer kunna läsa sin deklaration, men just nu är det alltså inloggningen som inte fungerar som den ska. Då vi befinner oss mitt i en pågående driftstörning kan vi inte kommentera mer än så just nu, utan har som sagt fullt fokus på att lösa problemet så att Kivra fungerar som vanligt igen", skriver Höglin.
Här kan du läsa fler nyheter om deklaration från Nyheter24: