Skatteverket har gått ut och informerat om sju saker du kan behöva tänka på att göra.
Skatteverket har gått ut och informerat om sju saker du kan behöva tänka på att göra. - Foto: Henrik Montgomery/TT & Janerik Henriksson/TT

Skatteverket: Då behöver du göra de här sju sakerna

Den statliga myndigheten Skatteverket har delat information som kan vara nödvändig för de flesta svenskarna att tänka på.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

Skatteverket har på nytt gått ut och delat information till allmänheten.

Då och då delar myndigheten information, uppmaningar och rena varningar för svenska folket att ta del av. Det kan till exempel handla om när deklarationen ska vara inskickad, när restskatten ska betalas in eller om du bör se upp för bedrägerier som florerar. 

MISSA INTE: Skatteverkets krav – de berörs till jul

Bedragaren lurar dig i Skatteverkets namn 

Inte sällan är just varningarna riktade till privatpersoner med anledning av det ökade antalet bedrägerier som kopplat grepp om Sverige.

I oktober varande man för att en ny typ av bedrägerier tagit fart. Då gällde det att de utger sig för att representera Skatteverket, men i själva verket vill de lura dig på känslig och privat information, till exempel kontouppgifter.

Nyheter24 skrev då om varningen, som bland annat inkluderade falska utskick där du var nödgad att fylla in en blankett för att få skatteåterbäring utbetalade. Bedragare skapade även falska hemsidor som redogjorde för att sidan inte fungerade, varpå du blev uppmanad att klicka dig vidare på en länk, som i själva verket kontrolleras av just bedragare.

LÄS MER: Skatteverket varnar: Nya bedrägerier har tagit fart

Foto: Caisa Rasmussen / TT
Foto: Caisa Rasmussen / TT

Skatteverket: "Vi har samlat konkreta saker"

Utöver att varna dig och andra för bedragarnas sluga knep så går Skatteverket även ut med praktisk och nödvändig information.

Den 31 oktober passade man på att göra det igen.

Den här gången riktar man sig till alla de som förlorat en familjemedlem, eller annan anhörig. Det finns nämligen några saker som är viktiga att göra, även om sorgen är högst närvarande.

”Att förlora en närstående är ofta känslomässigt omvälvande. För många kan det vara svårt att behöva hantera praktiska saker kring dödsfallet. Vi har samlat konkreta saker att tänka på för dig som förlorat någon i din närhet”, skriver Skatteverket på sin hemsida.

MISSA INTE: Då kan du spara 45 000 kronor på ditt bolån

Foto: Janerik Henriksson/TT
Foto: Janerik Henriksson/TT

MISSA INTE: Senaste nytt – ta del av det som händer just nu

Sju saker du behöver göra – om en anhörig avlider

Det myndigheten vill att du ska vara medveten om är vikten av sju centrala delar som måste tas om hand.

Foto: Lise Åserud/TT
Foto: Lise Åserud/TT

1. Anmäl ny adress för dödsboet

Adressen som var aktuell vid dödsfallet behöver bytas. Myndigheten skickar ut en blankett när dödsfallet registrerats i folkbokföringsdatabasen.

2. Registrera ett deklarationsombud

Delägarna i dödsboet är de som ansvarar för dödsboets inkomstdeklaration. Delägare brukar oftast vara du som är närmast anhörig eller ett ombud som blivit utsett.

3. Gör en bouppteckning

De som ingår i dödsboet behöver göra en bouppteckning. Man behöver då gå igenom allt och göra en skriftlig sammanställning av den avlidnes tillgångar och skulder. En bouppteckning är sedan dödsboets legitimationshandling vilket visar vem som har rätt att företräda dödsboet.

MISSA INTE: Så har den svenska pensionen förändrats genom åren

4. Deklarera för ett dödsbo

Dödsboet har även en inkomstdeklaration som måste tas om hand om. När någon dör är det delägarna i dödsboet eller ombudet som blivit utsett som ansvarar för det. Alla inkomster under inkomståret måste redovisas i dödsboet.

5. Se över dödsboets slutskattebesked

När myndigheten väl fattar beslut om den slutgiltiga skatten på dödsboet så skickas ett slutskattebesked till dödsboet. 

6. Ordna med begravning inom en månad

Gravsättning eller kremering av en död person måste ske inom en månad från dödsfallet. Om den avlidna kremeras ska urnsättningen ske inom ett år. För att kremering eller gravsättning ska kunna genomföras krävs ett intyg från Skatteverket, vilket begravningsbyrån beställer från kyrkan.

7. Avsluta dödsboet

När allt ovanstående är avklarat behöver dödsboet avslutas. Ett dödsbo är skattemässigt avslutat när alla tillgångar är uppdelade och överförda. Vanligtvis brukar ett dödsbo avslutas året efter dödsfallet.

LÄS MER: Nyheter idag – aktuella nyheter från Sverige och världen

/
/
stats