Träning
Fysisk aktivitet skyddar hjärnan mot depression och stress. Det har svenska forskare nu visat, skriver SVT. - Foto: TT-montage

Forskning: Träning gör din hjärna friskare

Är du stressad och kanske lite deprimerad? Ta en jogg, det kan hjälpa!

Detta faktum kan nu bli grunden i ett nytt läkemedel mot psykisk sjukdom.

De skadliga ämnena som våra kroppar bildar under stress rensas med hjälp av musklerna ut från blodet när vi tränar, vilket forskare vid Karolinska institutet i Stockholm funnit i en ny studie.

– Vi upptäckte att musklerna filtrerar bort en signal som annars skulle gått upp i hjärnan och orsaka depression, säger Maria Lindskog, en av forskare som ligger bakom studien, som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Cell, till SVT.

Utsatte möss för stress

Studien gjordes på möss, och forskarna lät hälften av mössen i studien födas vältränade. Därefter utsatte man samtliga möss för stress genom bland annat höga ljud, blinkande ljus och oregelbunden sömn.

Det visade sig att de "normala" mössen blev deprimerade efter en tid, samtidigt som de med vältränade muskler inte uppvisade några sådana symptom.

– Vår forskningshypotes var att musklerna tillverkade något ämne som har en välgörande effekt på hjärnan. Men vi fann egentligen en helt annan funktion, att vältränade muskler tillverkar ett enzym som renar kroppen från skadliga ämnen, säger Jorge Ruas, forskargruppledare på institutionen för fysiologi och farmakologi vid Karolinska institutet, till SVT.

Kan bli nytt läkemedel

Detta enzym skulle alltså kunna verka som ett antidepressivt läkemedel i framtiden. Utvecklingen av dessa läkemedel har varit långsam i närmare 20 års tid, men de nya forskningsresultaten kan vara ett steg på vägen.

– Ett av problemen med att behandla psykisk sjukdom är att det är svårt att få läkemedlet att gå in i hjärnan. Med den här modellen skulle vi kunna ta fram ett läkemedel som verkar på musklerna istället och sedan har en sekundär effekt på hjärnan, säger Maria Lindskog .

Trots framstegen är forskningen i ett tidigt stadium, och forskarna uppger att det kan ta lång tid innan behandling av människor blir aktuell, skriver SVT.

Tills dess – ta en jogg eller två.

Tränar du regelbundet?