Black Week börjar om

Dagar

Timmar

Minuter

Sekunder

Ny forskning avslöjar vad en fontänorgasm innehåller – och varifrån den kommer

Fontänorgasm

En annan typ av fontän.

TT NYHETSBYRÅN

Nyheter | 15/01/2015 13:01

En ny studie förklarar nu var kvinnors "utlösning" kommer ifrån och vad vätskan innehåller.

Vätskorna i kvinnlig "utlösning", eller ejakulation, eller "fontänorgasm" eller – som det kallas i lite mer barnförbjudna kretsar – squirting, kommer från urinblåsan. Något som en grupp franska forskare har kommit fram till enligt en studie som publicerats i The Journal of Sexual Medicine, skriver brittiska Metro.

Medan vetskap om manliga utlösningen, av naturliga skäl, varit känd under lång tid har den kvinnliga varit något av ett mysterium. Tills nu, då det dokumenterats vad fontänorgasmen innehåller och varifrån den kommer.

Genom att undersöka sju kvinnor med stora och återkommande utsläpp av vätska vid sexuell stimulans. Till att börja med upptäckte de att vätskan kommer från urinblåsan, även när blåsan tömts precis före den sexuella stimulansen.

Vid en analys av vätskan visade det sig att den innehåller mestadels urin och i vissa fall enzymer som på engelska kallas "prostatic-specific antigen".

Så, ja, nu vet du det.

Läs mer i länken ovan eller på brittiska Metro som också skrivit om studien.