1 av 7
- Foto: TT NYHETSBYRÅN
Loggornas färg är alltid gul och röd.
2 av 7
Loggornas färg är alltid gul och röd.
Du blir slösaktigare.
3 av 7
Du blir slösaktigare. - Foto: JESSICA GOW / TT bild
Du drabbas lättare av depression.
4 av 7
Du drabbas lättare av depression. - Foto: TT bild
Du blir mer stressad.
5 av 7
Du blir mer stressad. - Foto: Svenska Dagbladet/ tt bild
Du blir otålig, även utanför restaurangen.
6 av 7
Du blir otålig, även utanför restaurangen. - Foto: tt bild
Massa socker!
7 av 7
Massa socker! - Foto: TT bild

6 riktigt otäcka saker som snabbmat gör med din hjärna

Äter du mycket snabbmat? Då måste du läsa det här.


1. Atmosfären på restaurangen gör att du äter fortare, och för mycket

Du äter fortare än vanligt på en snabbmatsrestaurang. Faktum är att hela stället ofta är noggrant designat för att stressa dig. Och äter du snabbt så ökar kaloriintaget. Bildkälla: Svenska Dagbladet/TT

2. Du slösar pengar

Folk som ofta äter snabbmat är också dåliga på hantera pengar, visar en kanadensisk studie. Det har att göra med att man vänjer sig vid snabb belöning. Människor som bor i områden med många snabbmatsrestauranger har ofta svårare att spara pengar. Bildkälla: Jessica Gow/TT

3. Färgen gör dig sugen

Har du undrat varför snabbmatskedjorna har ungefär samma färger i sina loggor? Det är självklart ingen slump att just gult och rött är vanligt. Rött gör att du blir upphetsad och uppmärksam, medan gult ökar matsmältningen och faktiskt gör dig hungrig. Så rött och gult tillsammans gör dig med andra ord peppad och hungrig.

Bildkälla:TT

4. Risken för depression ökar

Personer som äter mycket snabbmat lider 51 procents större risk att drabbas av depression, enligt en spansk studie.

Bildkälla:TT

5. Socker!

Det är lätt att tänka på fett och kalorier när man tänker på skräpmat. Men även sockennivåerna i en måltid kan vara väldigt höga, inte minst när det gäller socker. Höga sockernivåer kan leda till flera sjukdomar som hjärtfel, diabetes och fetma.Bildkälla.TT

6. Du blir mer frestad av snabbmatsreklam

38 miljarder kronor. Så mycket spenderar snabbmatsföretagen på marknadsföring, enligt en amerikansk studie. Och eftersom hjärnans belöningssystem går igång när du påminns om snabbmat, så är du mer mottaglig för det smaskiga budskapet.Bildkälla

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Brukar du äta snabbmat?
Tack för din röst!
Senaste nytt

Lyft för amerikansk försvarsjätte

Klart ja till nya budgetregler i EU

Trots protester från fackförbund och många partier och ledamöter till vänster ger EU-parlamentet tummen upp för EU:s nya budgetregler.

Meta bjuder in till sin VR-satsning

Meta samarbetar med Microsoft, Asus och Lenovo för att få fart på sin VR-satsning.

Kiev: Ingen hjälp till ukrainare som smiter

Ukraina inför nya åtgärder som ska få män i stridbar ålder att återvända hem. Landet slutar att förse medborgare som uppehåller sig utomlands med hjälp och samhällelig service, meddelar utrikesminister Dmytro Kuleba.

Postnord tappar volymer – vill se kompensation

Brevvolymerna fortsätter att sjunka – och de kommer mer än halveras fram till 2030, bedömer Postnord som ser stora utmaningar framför sig.

Stina Nilsson byter sport – lägger av med skidskyttet

Stina Nilsson lämnade en framgångsrik längdkarriär för att satsa på skidskytte. Nu byter hon sport igen.