Torsdag 18 Aug
Stockholm

Är du duktig på att springa? Då kan du ha bättre sperma än andra

Tidigare vinnare av Stockholm maraton
Tidigare vinnare av Stockholm maraton. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Uthållighet är viktigt för att hitta en partner
Uthållighet är viktigt för att hitta en partner. Foto: FOTOGRAFERNA HOLMBERG / TT
Långdistanslöpare kan ha bättre sperma
Långdistanslöpare kan ha bättre sperma. Foto: Ap / TT

En ny studie visar att uthålliga långlöpare kan framstå som mer sexiga än andra och ha större sexlust.

Kommentera
Kopiera länk

Buzzfeed skriver att forskare vid universitetet i Cambridge i en ny studie har kartlagt 532 löpare som deltog i en halvmara i Nottingham. Vad de kom fram till är helt otroligt.

Forskarna menar att det kan finnas en koppling mellan löparnas resultat i loppet och deras möjlighet att hitta en partner. Männens uthållighet kan helt enkelt vara en indikator på hur bra deras sperma är och hur hög sexlust de har.

Bildkälla: TT Bild

Framförallt visar studien på en evolutionär koppling till mäns uthållighet och deras attraktionskraft på kvinnor. När människor levde som jägare var möjligheten att kunna springa över stora distanser avgörande för att kunna fånga byten. Den förmågan var helt avgörande för att kunna försörja en familj och därför ansågs uthålliga män vara attraktiva partners för kvinnor.

Tyvärr för alla som ligger i hårdträning inför Stockholm maraton så visar studien inte på att det idag går att löpa sig till en partner. Snarare är uthållighet något som har utvecklats evolutionärt över tusentals år. Det är alltså snarare en genetisk fråga än en träningsfråga.

Kommentera
Kopiera länk

Notifieringar

Slå på notifieringar för att få de senaste nyheterna från Nyheter24.