Därför är det omöjligt att bara äta ett chips

Alla gillar chips.

Alla gillar chips.

Matt Rourke / TT

Chips.

Chips.

AP Photo/Keith Srakocic/Scanpix

Kirsty Wigglesworth/AP/Scanpix

All fet mat kan skada din mage och göra så att  den har svårt att känna av när du är mätt.

All fet mat kan skada din mage och göra så att den har svårt att känna av när du är mätt.

Matthew Mead / Scanpix

Nyheter | 11/07/2015 21:09

Äntligen vet vi varför.

Alla har vi trott att vi ska klara det, bara denna gången. Att bara äta ett endaste chips. Nu vet vi varför det är omöjligt.

Oavsett om det gäller chips, glass, pizza eller pommes, är det lika svårt att sluta äta. Och det beror på biologi enligt en ny studie.

– Det som vår studie visar är att signalen för att sluta äta äventyras av en skadad vagus [nerv], säger Krzysztof Czaja, en av forskarna bakom studie, till Quartz.

BILDKÄLLA

Forskarna lät en grupp råttor äta en balanserad diet med protein, fett och kolhydrater, medan en annan grupp åt mer fett. Råttorna fick äta så mycket de ville.

Förutom att gå upp i vikt (med 25 procent mer än de med balanserad kost) förändrades tarmfloran på råttorna.

– När vagus-nerven skadas, kan inte hjärnan ta in all information om att [magen är full]. Resultatet blir då, att råttorna på den höga fett-dieten fortsätter äta, även fast de gått förbi punkten av mättnad, säger Czaja.

BILDKÄLLA

Enligt studien äter vi (i västvärlden i alla fall) en diet med mycket fett, vilket leder till att kroppen har svårt att känna av när den är mätt.

– Genom att först exponeras för en obalanserad diet, har vi redan skadat vår kommunikation mellan mage och hjärna. Så även när vi går ner i vikt, återfår vi det efter ett tag eftersom denna telefonlinje fortfarande är bruten, säger forskaren, till Quartz.

Tack och lov för vetenskapen.

Kan du äta bara ett chips?