Är Kourtney lite smartare än sina yngre syskon?
Är Kourtney lite smartare än sina yngre syskon? - Foto: TT
Och kronprinsessan Victoria?
Och kronprinsessan Victoria? - Foto: TT NYHETSBYRÅN

Nu är det bevisat – storasyskon är lite smartare

Är du yngst i familjen? Tyvärr så betyder det att du för alltid är lite dummare än ditt äldre syskon.

En ny studie har visat att det faktiskt spelar roll i vilken ordning du föds i syskonskaran.

Genom att analysera data från fler än 20 000 personer kunde forskare fastställa att personligheten inte påverkas av vilket syskon du är. Huruvida du är känslomässigt instabil, empatisk och så vidare avgörs alltså inte beroende på när du är född, men kan påverkas av vilken slags relation du har med ditt syskon.

Vad studien däremot bekräftade, var att det förstfödda barnet faktiskt har lite högre intelligens än sina yngre syskon. Hur forskarna än undersökte syskonen, hade den förstfödde generellt 1.5 högre IQ än de yngre.

Bildkälla TT

Om det var tre syskon i familjen, hade mellanbarnet i sin tur 1.5 högre IQ än det sista och så vidare. Men varför resultatet ser ut som det gör finns det många hypoteser kring.

Studien finns publicerad på Proceedings of the National Academy of Sciences och utfördes i USA, Tyskland och Storbritannien, skriver Science Alert.

IQ