Forskare vid University och California ville ta reda på varför kramar och cannabis har liknande effekter. - Foto: Collage: TT /TT
De har kommit med en studie som svarar på det...
De har kommit med en studie som svarar på det... - Foto: TT
Kramar frigör oxytocin.
Kramar frigör oxytocin. - Foto: TT
Oxytocinet frigör ett ämne som har reagerar ungefär som cannabis i kroppen.
Oxytocinet frigör ett ämne som har reagerar ungefär som cannabis i kroppen. - Foto: TT

Därför är kramar som att röka marijuana – i alla fall för din kropp

Jorå, forskare har undrat varför det finns likheter mellan att knarka och att kramas. Därför har de sett till att komma med en förklaring.

Marijuana är förbjudet i Sverige så forskarna här kanske inte grubblat över detta. Forskare vid University of California, så klart, har däremot undrat varför kramar och marijuana kan ha liknande effekter.

Vid kroppskontakt, som kramar, så frigörs hormonet oxytocin. Det påverkar människors sociala förmåga och gör dem bättre på att förstå varandra och mer villiga att umgås. IFL Science skriver att Marijuana har liknande effekter och att ny studie ger svar på frågan.

Bildkälla: TT

Den korta förklaringen är helt enkelt att oxytocin frigör ämnen i kroppen som påverkar samma system i kroppen som cannabis gör.

Den något längre förklaringen är att molekyler från både oxytocin och från cannabis binder till receptorer på celler i flera ställen av kroppen, vilket leder till att de har ungefär samma effekt.

IFL Science har dessutom en utförligare förklaring.

En riktigt bra anledning att hålla sig borta från droger alltså, bättre att kramas i stället.