Lördag 22 Jan
Stockholm

Det är nyttigt att sova länge på helgerna enligt ny forskning

Dra dig. Sov.
1 av 3
Dra dig. Sov. Foto: TUMBLR (MONTAGE)
Det ska vara nyttigt för dig.
2 av 3
Det ska vara nyttigt för dig. Foto:
Ligg kvar i sängen!
3 av 3
Ligg kvar i sängen!. Foto: TT

Du. Ligg kvar och dra dig på helgen. Det är bra för dig.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

En forskningsstudie som gjorts i ett sovlaboratorium på University of Chicago visade att på grund av att vi sover lite i veckorna och jobbar allt för mycket kan risken för diabetes öka.

Till följd av sömnförlusten åt testpersonerna också en mindre näringsrik, varierad och balanserad kost. Det i sig ökar risken för högt blodtryck, hjärt-kärlsjukdomar och övervikt.

Studien visade att det räckte med två nätter mer mer sömn för att ta igen det man förlorat i veckorna. Det ska alltså motverka negativa effekter som personer får av att sova mindre.

I studien mättes personernas insulinkänslighet och gick ut på att personerna fick sova åtta och en halv timme i fyra nätter för att sedan sova fyra och en halv timme i fyra nätter.

Forskarna påpekar dock att det här bara var en kort studie och att fortsatta, längre studier ska ske i laboratoriet. Men ändå goda nyheter för oss sjusovare!

Tar du sovmorgon på helgerna?
Tack för din röst!
Kommentera
Kopiera länk
Dela