Parasiten kan vara farlig för gravida personer och för personer med nedsatt immunförsvar. - Foto: ImageForum/Wendy Ingram/Marcus Ericsson/TT
En studie gjord på möss visar hur toxoparasiten tar sig in i hjärnan.
En studie gjord på möss visar hur toxoparasiten tar sig in i hjärnan. - Foto: ImageForum / Wendy Ingram
Nu har det kommit ny forskning om kattparasiten.
Nu har det kommit ny forskning om kattparasiten. - Foto: Marcus Ericsson/TT

Forskning: Så kommer kattparasiten in i din hjärna

Ny forskning visar hur toxoparasiten, även kallad kattparasiten, tar sig in i hjärnan.

Visste du att kattparasiten kan ligga kvar i din hjärna och sova under flera decennier utan att skada dig? Inte? men det kan den.

Nu vet forskarna hur kattparasiten tar sig in i hjärnan hos oss människor och djur, skriver SVT.

Toxoparasiten, som den heter, är i de flesta fall ofarlig men för personer med nedsatt immunförsvar och gravida kan den vara farlig.

– Det är ett steg framåt i förståelsen för hur parasiten tar sig över blod-hjärnbarriären, säger Antonio Barragan som är professor inom infektionsbiologi och jobbar vid Stockholms Universitet till SVT.

Den sprids av däggdjur och främst av katter som kan sprida den till jord och sand via avföringen. Människor blir oftast smittade genom kontakt med infekterad jord eller med en smittad katts avföring

Studien gjordes på möss

I en ny studie kommer det fram att parasiten använder de cellerna som sitter längs kärlen, nämligen endotelcellerna, för att ta sig in i hjärnan. Tidigare har man trott att de kärlen inte varit viktiga i forskningens utveckling.

Studien publicerades i tidningen Nature Microbiology och forskarna hoppas på att i framtiden kunna ta fram ett läkemedel för toxoparasiten, skriver SVT.

Har du katt?