Bakteriehärd!
Bakteriehärd! - Foto: Wikimedia Commons
Enligt forskning sprids bakterier supersnabbt med den nya handlufttorken.
Enligt forskning sprids bakterier supersnabbt med den nya handlufttorken. - Foto: By Matti Blume - Own work, CC BY-SA 4.0-3.0-2.5-2.0-1.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=39881197
Läskigt.
Läskigt. - Foto: Wikimedia Commons

Därför ska du aldrig torka händerna i en handlufttork

Här tror man att man blir ren...

Du har säkert sett att det står på handtorkarna att de är otroligt hygieniska. Nu visar en ny studie att det faktiskt är tvärtom.

En handtork av märket Dyson förde vidare 60 gånger fler bakterier än så kallade vanliga lufttorkar. Du vet den där handtorken som du för dina händer upp och ner i.

Det mest häpnadsväckande var att den också förde vidare 1 300 gånger mer bakterier än hederliga pappershanddukar, skriver brittiska The Times.

Dyson har själv gått ut i reklamfilmer och skrutit om hur hygieniskt det är att lufttorka händerna. I reklamen utmålas pappershanddukar som en riktig bov.

Studien som nyligen genomfördes vid Westminster University visar dock att det är den supersnabba lufttorken som bidrar till störst bakteriehärd.

Forskarna mätte hur långt som bakterier spreds i rummet och där spreds Dysons handtork 3 meter, en vanlig lufftork 75 centimeter och pappershanddukar bara 25 centimeter.

En liknande studie gjordes 2014 där luftburna bakterier var 27 gånger större runt en snabbtork än en hållare för pappershanddukar, skriver Guardian.

Dyson själva menar att studierna gjorts under onaturliga former och att pappershandduksindustrin ligger bakom.

Det kanske är bättre för miljön i alla fall?

Du kanske också undrar hur mycket bakterier som finns på dina hörlurar? Eller vad som händer när du tappar mat på golvet?

Använder du ofta den modellen av handlufttork?