Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Svårt att somna om på natten? Då kan du testa att göra det här

- 08/02/2017, 22:04 -
Har du svårt att somna om på nätterna?
1 av 3

Har du svårt att somna om på nätterna?

TT

Prova då de här knepen.
2 av 3

Prova då de här knepen.

TT

Så kommer det nog bli bättre.
3 av 3

Så kommer det nog bli bättre.

TT

Det finns en del knep som kommer göra det lättare att somna om.

Om du är en av dem som vaknar runt tretiden och sedan tillbringar de kommande timmarna med att vrida och vända på dig medan du oroar dig över hur trött du kommer vara imorgon så kommer de här tipsen vara perfekta för dig.

Det är faktiskt väldigt vanligt att lida av den här typen av sömnproblem enligt forskare, det är i själva verket vanligare än att ha svårt att somna på kvällen.

När Wall Street Journal frågade en grupp sömnexperter vad det bästa tipset de hade för att bli av med den här typen av problem var så svarade de helt enkelt: ingenting.

– Du ska inte försöka ta sovmorgon dagen efter, eller ta en tupplur, eller lägga dig tidigt dagen efter. Gör inget av det så kommer det gå över av sig själv, förklarar Michael Perlis vid University of Pennsylvania.

Men om du ändå ligger där på natten finns det några konkreta saker du faktiskt bör göra – och inte göra som kan hjälpa dig att somna om.

1. Undvik ljus

Ljus är din värsta fiende om du försöker sova. Det kan till och med minska nivån av melatonin i hjärnan, som är ett hormon vi behöver för att sova. Så ha mörka gardiner och se till att inte tända lampan om du måste gå på toaletten.

Bildkälla

2. Ligg inte och vrid dig

Om du verkligen är klarvaken så är det bättre att du går upp och gör en lugn aktivitet så som att lösa ett sudoku eller sticka.

Bildkälla

3. Om du ändå hamnar framför en skärm – använd solglasögon

Japp, det är en grej på riktigt. Sitt långt ifrån TV:n och ha solglasögon tipsar Daniel J. Buysse vid University of Pittsburgh. Så på med brillorna.

Bildkälla

4. Ät inget

Det har tidigare bevisats att det kan leda till viktuppgång att äta sent på kvällen. Kroppen kommer också se det som en form av belöning, vilket gör att du antagligen kommer börja vakna för att äta den där skålen flingor även i fortsättningen.

Bildkälla

5. Kolla inte på klockan

Du kan inte sova när du gör matte. Än mindre när du oroar dig över hur få timmars sömn du kommer få.

Bildkälla

Nyheter24 har tidigare skrivit om att det nu är bevisat att under sju timmars sömn per natt kan skada din hälsa allvarligt och hur mycket snooze-knappen påverkar sin sömn och hälsa.

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

Har du svårt att sova?