Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Black Week börjar om

 
Dagar
 
Timmar
 
Minuter
 
Sekunder

Experten: Det här lägger unga mest pengar på

Nyheter | 01/08/2017 14:48

Ny forskning visar att unga har en tendens att spendera sina pengar på rätt onödiga grejer – av en tragisk anledning.

En miljonär sade en gång i ett uppmärksammat uttalande att den nya generationen unga skulle kunna vara miljonärer om de bara slutade köpa avokadomackor. 

I så fall hade han nog hållit med om resultatet från en ny undersökning som visar var unga idag väljer att spendera sina pengar på, skriver The Independent. 

Enligt undersökningen lägger personer mellan 18-34 stora delar av sina pengar på lyxiga saker som ska ge dem högre status genom att visa upp på exempelvis sociala medier. 

Och en femtedel svarade att det inte fanns någon mening med att äga något lyxigt om inte andra visste om det. 

På frågan varför de valde att köpa just den typen av produkter svarade många att de blivit inspirerade av tv-serier så som "Real Housewives". 

Bildkälla: TT

Experten Liz Emerson, en av grundarna bakom  Intergenerational Foundation, säger till The Independent att hon är oroad över att unga spenderar sina pengar på kortvariga, statushöjande saker snarare än långsiktiga mål och investeringar. 

– Dels beror det på de höga skatterna, studielån och bostadspriserna. Många av dagens unga kommer aldrig ha råd att äga ett eget hem. Samtidigt sänks lönerna och många högutbildade tvingas arbetar inom yrken som inte kräver någon utbildning. Då finns det kanske inte så mycket att se fram emot i livet förutom att unna sig lyxgrejer då och då, säger hon. 

Har du svårt att hålla i dina pengar? I så fall borde du kolla in de här apparna som kan rädda din ekonomi. Se mer i spelaren under. 

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

Brukar du skryta i sociala medier?