Nasa insight och Tesla
2018 var ett riktigt häftigt vetenskaps-år. - Foto: Nasa/Youtube

10 helt fantastiska vetenskapliga framsteg vi gjorde 2018

2018 har faktiskt varit ett grymt år – åtminstone när det gäller vetenskap. Nyheter24 listar några av de mest spektakulära framstegen!

Tittar du ibland på omvärlden och känner dig deppig över utvecklingen? Det är lätt att känna sig lite nere ibland när man ser krig, klimatförändringar och politiskt kaos – men det finns faktiskt saker att vara glad över.

Som de här grymma framstegen inom forskning till exempel!

1. Två "nya" jättedinosaurier hittades!

Efter att under flera år ha forskat på miljoner år gamla fossil kom kinesiska forskare i augusti fram till att man upptäckt två nya dinosaurier – Bannykus och Xiyunykus. De båda arterna levde för 120 miljoner år sen och påminde ganska mycket om dagens fåglar.

2. Forskare lyckades klona apor för första gången!

Efter 79 försök lyckades kinesiska forskare till slut klona en apa – och lyckades få klonen att överleva.

Man kan ju tycka vad man vill om kloning, men det är ju faktiskt en helt otrolig grej!

3. Tre nya planeter i vår galax upptäckta!

Rymden är skitstor, och forskare hittar nya grejer hela tiden. Men i juni gjordes en jätteupptäckt – tre nya planeter i vår galax, kring stjärnan HD 163296. Vore ju häftigt att åka dit och kolla!

4. Pyttepyttepyttesmå robotar kan kväva tumörer!

Kampen mot cancer fortsätter. Och vårt nya vapen mot sjukdomen är en nanometer stora robotar – alltså robotar som är tusen gånger mindre än ett hårstrå. För första gången har forkskare lyckats använda dessa robotar för att stoppa blodflödet till cancertumörer och på så vis ”kväva” dem.

Alltså. Nanorobotar dödar tumörer. Vilken tid vi lever i, eller hur!?

Animering av nanoroboten (Arizona State University)

5. Nytt läkemedel kan bota cancer!

Men supersmå robotar är inte det enda nya vapnet mot cancer. I november godkände USA:s läkemedelsverk en ny medicin som botar cancer genom att attackera DNA, skriver Geekwire.

6. Forskare kommer snart kunna behandla jordnötsallergi!

För den som har svår jordnötsallergi kan livet vara riktigt jobbigt, och vanliga sitationer kan innbära livsfara. Men nu har vetenskapen gjort stora framsteg. Genom en helt ny teknik har man kunnat behandla matallergier på ett helt nytt sätt, vilket gör att man snart kommer kunna ha ett piller mot jordnötsallergi

Nackdelen är att behandligen tar väldigt lång tid.

7. Vi lyckades skjuta iväg en rymdsond till solen!

Titta inte rakt in i solen brukar man ju säga – men nu har forskare tagit ett helt nytt steg när det gäller att få reda på mer om vår närmaste stjärna.

Efter 60 år av förväntningar, planeringar och diskussion sända Nasa i november iväg Parker Solar Probe mot solen – nu väntar vi bara på att få veta vad för hemlisar solen ruvar på!

Nasa postade den här bilden på Instagram här om dagen!

8. Vi håller på att utforska Mars!

I tusentals år har människor blickat mot mars och undrat vad fasen som försiggår där. Tack vare vetenskapliga framsteg vet vi mer än någonsin. I maj sköts Nasas robotlandare Insight upp, och i november landade den på den röda planeten. Sen dess har Insight tagit en selfie, spelat in ljud och gett oss bilder med helt fantastisk upplösning.

Dessutom har italienska forskare räknat ut att det förmodligen finns underjordiska vattensjöar på Mars. Coolt va?

9. Elon Musk skickade ut en bil i rymden!

Megaentreprenören har inte bara twittrat galet och rökt på i livesändning under 2018. Han har också lyckats skjuta ut en Tesla i rymden. Med "förare" och allt. Grattis Elon!

Finns det trafikregler i rymden?

10. SpaceX

Och när vi ändå snackar om 2018 får vi ju inte glömma SpaceX. Nasa i all ära, men det händer väldigt mycket i den privata sfären av rymdfarandet just nu. SpaceX slår rekord efter rekord – nästa projekt är att skicka en japansk miljardär till månen.

Gott nytt år!